Erik Lindsø: Ude er godt, men hjemme er bedst

Tilføjet 21. aug 2014 - 15:02
Del nyheden

Erik Lindsø fortæller, om et slidt, men godt dansk udtryk.

Af Erik Lindsø

En sikker base at ty til – i barndommen og gennem livet – giver en sikker base i os selv. Det er derfor, at ordet ”hjem” indgår om det stærkeste og største i livet. Vi ”venter den elskede hjem til jul”, som udtryk for den længsel, vi har. Når han ”følger hende hjem”, er det andet og mere end et scoretrick, men dækker over, at han bekymrer sig om hende og tager vare på hende. Og vinder han hende, ”stifter de hjem”, som udtryk for, at kærligheden skal høre hjemme et sted.

Men man kan også ”gå alene hjem” eller ”komme fuld hjem” og ”gå neden om og hjem”og efterfølgende ”stå uden hverken hus eller hjem”, som udtryk for ingen base at have. At være hjemløs er det værste af alt.  En sejr er kun noget værd, når den ”hives” , ”hentes” eller ”bringes hjem”. Og ”sejrrigt vender vi hjem”, for det er hjemme, vi bedst deler glæden over sejren.

Vi kan ”lide af hjemve” – hjemve er en kendt psykisk lidelse! - men ”hjemme igen” eller ”godt hjemme” kan være helbredelse nok.

Vi siger noget om en person ved at sige, hvilket hjem han kommer fra: ”Et godt hjem” eller ”et dårligt hjem” og i særlige tilfælde ”fra et hjem med klaver”.

Vi har det bedst, når vi ”føler os godt hjemme”. Og når vi vil vores gæster det allerbedst, siger vi: ”Lad som om I er hjemme”. Selv meninger skal ”have noget hjemme”. Når noget er det rene nonsens, siger vi, at ”det har ingen steder hjemme”.

Barndommens hjem står stærkt i erindringen, og vi sætter altid ”mit” foran, når vi omtaler det - ”mit barndomshjem”. Engang snakkede vi om ”hjemmets arne”, og en ”hjemstavn” var udtryk for at have rødder og høre hjemme et sted.

Når noget er hjemligt, signalerer det tryghed og vante rammer. Når man føler sig hjemme, mærker man: Her er godt at være. Da er det, man kan sige, at man er glad i sind. Når man på den måde fyldes med glæde, bliver man generøs og mere omgængelig, og da er det man orienterer sig mod fællesskabet for at finde glæden ved næsten og de andre hellere end lykken for sig selv.

Det er derfor, vi siger ”ude er godt, men hjemme er bedst.