Sydslesvig er rigt repræsenteret på Folkemødet

Folkemødet på Bornholm starter torsdag den 15. juni og slutter søndag den 18. juni. Foto: Joshua Tree Photography.

Tilføjet 14. jun 2017 - 12:04
Del nyheden

Unknown Object

Med Sydslesvig-teltet, der kan findes på cirkusplads lige ved siden af hovedscenen, er Sydslesvig og det danske mindretal centralt placeret på Folkemødepladsen, der fra torsdag til søndag forventes besøgt af over 40.000 gæster. I løbet af Folkemødet vil der i teltet være forskellige debatter om mindretal, sprog og kultur med blandt andre kulturminister Mette Bock (LA), forfatter Jens Christian Grøndahl og Danmarks ambassadør i Tyskland Friis Arne Petersen.

Om fredagen klokken 10.30 kan man høre Martin Henriksen (DF), Lukas A. Lausen, præsident for Det Udenrigspolitiske Selskabs ungdomsafdeling, Niddal El-Jabri, Mino Danmark, og Flemming Meyer, formand i mindretalspartiet Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW) debattere forskelle og ligheder mellem nationale mindretal og migrationsmindretal under overskriften ”Hvem er mindretallet?”.

Om lørdagen klokken 13.30 vil kulturministeren og Danmarks ambassadør i Tyskland debattere om hvordan mindretallene i grænselandet og dansk kultur kan komme til at spille en større rolle i regeringens Tysklandstrategi.

Senere om lørdagen kan man opleve debatten: Hvordan ser Europas udvikling ud fra grænselandet? Mød Nikolaj Villumsen (EL), Erik Christensen (S), Anke Spoorendonk (SSW), Europaminister i Slesvig-Holsten og Jens Andresen, formand for Grænseforeningen

Bag ”Sydslesvig-teltet” står Grænseforeningen, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigudvalget, Dansk centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Sundhedstjeneste, Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), Dansk kirke i Sydslesvig, Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Sydslesvigsk danske Ungdomsforeninger og Flensborg Avis.

Hele programmet for Sydslesvig-teltet kan læses her.Når Folkemødet på Bornholm fra på torsdag løber af stablen for syvende gang, er det med deltagelse fra de otte store danske mindretalsorganisationer, Sydslesvigudvalget og Grænseforeningen, der står bag debatter og aktiviteter i ”Sydslesvig-teltet” på Folkemødepladsen.

Hele programmet for Sydslesvig-teltet kan læses her.