Dagbog fra Færøerne juli 2017

Mandag d. 17. juli

Kl. 04:40 er tidligt om morgenen. Men så tidligt tog de fleste af os med bus fra Sorø (senere Ringsted hhv. Køge) mod lufthavnen. Vi skulle med fly til Færøerne.

Fin tur og flot vejr at lande i. Temperaturen i København og i Vagar lufthavn var ens 12 gr.C. Toldfri shopping, bagageudlevering og toldbehandling gik glat, og så holdt bussen fra HK Bussar og ventede på os ved 9:30-tiden.

Vi havde dagen for os, da vi først kl. 16 kunne blive checket ind på Hotel Torshavn. Første stop var Gasadalur. Via Sørvagur og Bøur og gennem den relativt nye tunnel gennem fjeldet ud til det ellers isolerede Gasadalur med udsigt til Mykines og Tindholmur. Derefter tilbage via Sørvagur til Midvagur, (der hvor Barbara boede med sin hr. Poul), og hvor vi købte ind i Bonus til dagens frokost. Videre over Sandvagur, gennem tunnellen under Vestmannasund til Streymoy, som er hovedøen på Færøerne.

Der kørte vi gennem Signabøur, (hvor marinens inspektionsskib "Hvidbjørnen" lå til kaj) og op til Hosvik og Hvalvik, og der stoppede vi kl. 12:00 for at gå ned i den lille lund med løv- og nåletræer og indtage vore indkøbte madvarer til frokost.

Efter endt frokost skulle vi opleve "rutschebaneturen" på den smalle men flotte vej op til Saksun, og herfra gik turen mod Torshavn tilbage ad den samme vej indtil Signabøur. Men derfra tog vi vejen over fjeldet. Det gik helt op i skyerne - de var godt nok lavthængende - og det var tydeligt at se, hvor omskifteligt vejret er på Færøerne. Vi tog en lille afstikker ud til Nordradalur, hvor der desværre pga. tågen ikke var udsigt ud til øerne Koltur og Hestur.

Vi nåede Torshavn kl. 15:00, og da værelserne ikke var klar til os endnu, blev vi tilbudt en kop kaffe i caféen Hvonn Brasserie. Det lykkedes for dem af os, der ikke kunne tåle mere kaffe den eftermiddag at få kaffen konverteret til et glas fadøl. En rigtig god kaffeerstatning.

Kl. 17:00 en guidet byvandring gennem Tinganes og Reyn. Smukt gammel kvarter, som burde komme på UNESCOs verdensarvsliste.

Så blev vi indkvarteret og fik hvilet ud og kunne gå til aftenens middag. Den var overdådig og velsmagende. Slut på en lang og god dag.

Tirsdag d. 18. juli

Den store udflugtsdag. Med bus kl. 9:00 fra hotellet, over broen til Eysturoy og videre gennem tunnellen til Bordoy og Klaksvik. Videre over dæmningen til Kunoy og gennem fjeldet i tunnel til bygden Kunoy. Og der på molen i Kunoy så vi 2 grindehvaler, som var blevet parteret, klar til fordeling mellem bygdens beboere.

Det fik vi en god snak med folkene på molen om, og det lykkedes den ene af vore 2 Oler at få et stykke grindekød med hjem til sin ven Axel Johannesen, som er færing. Og netop derfor kunne det lade sig gøre.

Vi så også kirken i Kunoy indvendigt og fik en udbytterig samtale med degnen/kirketjeneren (som muligvis hedder Søren Danielsen).

Vi kørte tilbage til Klaksvik og dens store Christianskirke. Vi fik en glimrende forevisning af og fortælling om kirken, dens tilblivelse og dens udsmykning: altertavle fra Viborg domkirke og Edward Fugløs fantastiske trærelieffer nede i krypten.

Så var klokken blevet 12 og vi skulle have vores frokost hos Gepetto i Klaksvik. Efter frokosten kørte vi videre til den næste ø, Vidoy oven en dæmning. Derfra var der udsigt til de østligste øer på Færøerne: Fugloy og Svinoy. og vi havde stadig det mest strålende solskin, og det var en imponerende udsigt til de 2 små øer. Færøernes nordligste bygd hedder Vidareidi. Der kom vi også ud og kunne beundre den flotte udsigt til nordspidserne af Bordoy og Kunoy. Sidstnævnte med angiveligt Europas højeste forbjerg, hvis vi holder os strengt til definitionen på et forbjerg.

Vi brugte ret lang tid i Vidareidi til at beundre udsigten i alle retninger og nyde solen og varmen. Kirkegården havde i en storm været overskyllet af havet, som havde revet en del grave og gravsten med sig..

Stadig i høj sol kørte vi den lange vej hjem til Torshavn over dæmning og bro og gennem tunneller. Endnu engang, ligesom om mandagen, tog vi turen fra Signabøur  til Torshavn ad den gamle  fjeldvej. Vi så et kæmpe stenbrud og kom endnu engang ud til Nordradalur, og denne gang kunne vi tydeligt se Koltur  og den nordligste holm ved Sandoy. Den hedder Trøllhøvdi. Hestur lod sig ikke se derfra. Den gemmer sig bag et klippefremspring.

Tilbage i Torshavn skulle vi bare samle kræfter til en stor fiskemenu på Hotel Hafnia kl. 20:15. Den var godt nok ikke billig, men den var lækker. Solen skinnede stadig, også over Torshavn, og fra Hafnias spisesal på 6. etage var der en flot udsigt ud over havnen i Torshavn.

Onsdag d. 19. juli

Igen bus kl. 9:00. Denne gang til Kirkebøur og igen med vores gode buschauffør, Heri. Der er ikke så langt om til Kirkebøur, så allerede kl. 9:30 mødte vi kongsbonden Joannis Patursson i Olavskirken og han fortalte levende om kirken og dens historie med andre sidespring til Magnuskatedralen og kongsgården.

Derefter inviterede han os ind i røgstuen i kongsgården og fortalte videre om livet i og historien om kongsgården, og endelig kom vi indenfor i privaten til kaffe og kage. Og flere beretninger om kongsgården og om slægten Patursson som kongsbønder i Kirkebøur. Hans farbror, Trondur Patursson er den kendte kunstner med mange glasmalerier, bl.a. et stort alterbillede i Tornbjerg kirke i Odense.

Selve Magnuskatedralen var en imponerende ruin. Det er svært at forstå at den nogensinde har været færdigbygget. Men spor efter puds på indersiden af væggene samt kirkestole på Nationalmuseet, om vides at stamme fra kirken sandsynliggør det.

Det var stadig fint vejr, men det var blæst kraftigt op. Vi var tilbage i Torshavn kl. 12 og havde resten af dagen på egen hånd til at se Nationalgalleriet, Nordens hus, Nationalmuseet, Frilandsmuseet og hvad der ellers var at se.

Torsdag d. 20. juli

Vi er spændt på vejret idag. Vi skal ud og sejle rundt om Nolsoy. Kl. 9:00 stiller vi ved skonnerten "Nordlyset" ved kajen ved Undir Bryggjubakka. 30 af ialt 33 rejsedeltagere gik om bord plus et par andre, som ikke var en del af vores rejseselskab. Vi iførte os de udleverede overlevelsesdragter og stævnede ud mod Nolsoy. Vel ude af havnen startede dønningerne, og vi fik en livlig sejlads over til Nolsoy, men i læ af øen fik vi en mageligere sejlads og kunne nyde synet af det vestlige fuglefjeld og var heldige at se en mindre flok lunder på søen. Vinden var østlig og skipper ville ikke gå rundt om sydspidsen. Så vi stævnede nordpå igen langs vestsiden og må have østsiden til gode til en anden gang. Til gengæld gik vi ind i Noldsoy havn, hvor vi fik en ½ time til at se lidt på bygden.

På vejen tilbage til Torshavn oplevede vi søen, hvor strøm og vind arbejdede mod hinanden. Det gav urolig sejlads. Og så begyndte det at regne. Men vi nåede velbeholdne i havn på slaget 12 fra Havnekirken.

Resten af eftermiddagen var på egen hånd, og kl. 19:00 var der afskedsmiddag på  hotellet.

Fredag d. 21. juli

Det er hjemrejsedag og vejret er lidt surt med småbyger. Vi skulle finde på at bruge formiddagen indtil kl. 12:35 på den bedst mulige måde og helst indendørs. Lidt før busafgang var Peter så uheldig at falde og brække hoften, så han måtte bringes til hospitalet. Held i uheld var turen stort set slut og kufferterne pakket, men det var alligevel et afbræk, for os alle, men mest for Peter.

Vi andre 32 blev kørt til luftavnen på Vagar og kom planmæssigt med vort fly hjem. Det foregående SAS fly var blevet aflyst af uoplyste grunde, så vi kunne prise os lykkelige over at have valgt Atlantic Airways.

4. version af dagbogen med fornavn på kongsbonden (2. august 2017).

Finn Vilholm