2- dages bustur til Vadehavet og Nordfriesland

Arrangør: VIBORGEGNENS GRÆNSEFORENING
med indbydelse til NORDEN Kjellerupegnen og NORDEN Viborg

Pris: kr. 1.295,- . Tillæg for enkeltværelse kr. 100,-
Vi kører i 4-stjernet luksusbus fra Ans Rejser. Turprisen indbefatter: guidning og entre, overnatning med morgenmad, middag den første aften, smørebrød anden aften – foruden fri kaffe fra bussen under hele turen.
PROGRAM:
Tirsdag den 22. maj 2018
Afgang kl. 7,30 fra Tinghallen i Viborg med opsamling i Thorning/ Kjellerup kl. 8,00.
Undervejs sydpå hører vi om grænselandsproblematikkens historie ved bestyrelsesmedlem Hans Jørgen Lysholm. Bussens kaffe og rundstykker indtages ved Jels, hvorfra vi kører videre mod Ribeegnen. Herfra bliver emnet for turens første dag primært marskområdets landskabsmæssige udvikling. Erik Sjerslev Rasmussen, der er tidligere seminarielærer i geografi, tager os ud på det fremskudte dige ved Højer og fortæller om digebygning, landvindig og siden om den egn, hvor friserne kom fra. Når vi ved Højer Mølle har spist frokostpakken, som NB: deltagerne selv har med hjemmefra, kører vi over grænsen til Sydslesvig (husk pas!) og fortsætter under Erik Sjerslev Rasmussens ledelse til Sønke Nissen Kog. Ruten videre sydpå går langs digerne til Husum, hvor vi besøger havnen og bymidten. Herfra kører vi til Landgasthof Tarp, Bahnhofstrasse 1, 24963 Tarp, hvor vi får aftensmad og overnatter. Onsdag den 23. maj 2018 På 2. dagen forlader vi hotellet efter morgenmad og kører til Ejderstedt, hvor vi besøger Ejderdæmningen/ Eidersperrwerk.
I Tønning fortæller lærer Kirsten Slickert historien om byen, hvor Hærvejen ender og hvorfra stude oppe fra Danmark blev afskibet til England, inden Esbjerg Havn blev anlagt.
Over middag kan bussen evt. holde ind med mulighed for at spise frokost for egen regning i Frederiksstad , som blev grundlagt i 1600tallet som en hollandsk kanalby. På vejen nordpå besøges om eftermiddagen Mikkelberg Center for nordisk Kunst og Cricket, hvor vi drikker kaffe med kage. Dette specielle dansk-nordiske mødested i Sydslesvig, hvor også grænselandets kunstnere præsenteres, har en permanent samling af værker af Sven Havsteen-Mikkelsen og Sven Dalsgaard. Centrets skiftende udstilling vil på dette tidspunkt sandsynligvis være Naturens kræfter i Kunsten med 4 danske og en tysk kunstner: Britta Westhausens, Klaus Seyffart, Olga Stra (maleriet nedenfor med titlen Hjerte) , Anna Linda Fischlein samt Werner Seims. Inden hjemturen besøger vi Bredstedt danske Skole. Bredstedt danske Skole blev grundlagt i 1948 af dansksindede sydslesvigere og optager elever af dansk- og frisisksindede forældre. Efter 8. klasse fortsætter eleverne fortsætter på Husum danske Skole eller på A.P. Møllerskolen i Slesvig by. Skolen drives af Dansk Skoleforening for Sydslesvig i Flensborg, som er ansvarlig for 45 danske skoler og 56 daginstitutioner i Sydslesvig. Under vores besøg på skolen hører vi også om det aktuelle danske liv i mindretallet ved skolekonsulent Henry Bohm, formand for Sydslesvigsk Forening SSF i Bredstedt, som er Viborg Grænseforenings venskabskreds.
Inden vi atter går i bussen, spiser vi på skolen smørrebrød fra lokal leverandør med drikkevarer. Fra Bredstedt fortsætter vi hjemad over grænsen med hjemkomst sent om aftenen. Der tages forbehold for ændringer. Tilmeldingsfrist: torsdag den 1. februar til Viborgegnens Grænseforening på tlf. 21 84 36 56 eller mail karenmarieravn@gmail.com
Vi modtager meget gerne Jeres tilmelding i god tid før tilmeldingsfristens udløb, så vi bedre kan vide, om turen vil kunne gennemføres med minimum 30 deltagere.
Samtidig med tilmelding på telefon eller mail med angivelse af navn(e), adresser og telefonnumre, indbetales depositum kr. 500,- til Viborgegnens Grænseforenings konto 535 00512 797 i Arbejdernes Landsbank med deltagernavn(e) i modtagerfeltet. Restbeløbet skal være indbetalt til Viborgegnens Grænseforenings senest fredag den 23. marts. Læg 100,- kr. til, hvis der ønskes enkeltværelse. Hvis deltagere ønsker en års afbestillingsforsikring til kr. 272,- kontaktes Ans Rejser tlf. 70 26 00 49 inden indbetaling af depositum