Brev fra Rasmus Nellemann til sin bror af 17. april 1864

Brev fra Rasmus Nellemann til broderen Sophus Nellemann:

Jeg vil grumme gerne skrive noget glædeligt til dig, men desværre ser det sørgeligt ud herovre. I kan i København ikke gøre jer begreb om vor forposttjeneste, streng har den bestandigt været, men nu er det næsten ikke til at udholde... vi ligger på den nøgne jord uden det mindste strå at ligge i, og vi er stadig, de seks dage vi er på forpost, udsatte for den mest voldsomme granatild. Man kan ikke nægte, at modsat tabes hos de fleste, når de uden at kunne forsvare sig skal ligge stille og lade sig slå ihjel af helvedes granater.

4. påskedag fik 3. kompagni 600 over hovedet på os, og mærkeligt var det, vi kun mistede en mand, han stod ganske roligt og talte til mig, pludselig kom en granat, og hovedet var borte. Det er et uhyggeligt syn, men det er noget soldaterne må finde sig i.

(...)

Det er ikke med de glædeligste følelser, at jeg i aften marcherer på forpost, men jeg vil overgive alt i Guds hånd, han ved bedst, hvad der tjener os til bedste."

(Mindre end 20 timer senere faldt Rasmus Nellemann i Skanse 2)

Kilde: Tom Buk-Swienty: "Slagtebænk Dybbøl", Gydendal, 2008