Lolland, Grænseforeningen for Lolland

3 dages tur

Fredag den 8. juni Christiansfeld og Knivsbjerg
Vi skal på en guidet byvandring i Christiansfeld, som i 2015 blev det 6. sted i Danmark, der kom på verdens kulturarvs liste. På byvandringen følger vi de lige gader og smukke bygninger.
Vi besøger bl.a. Brødremenighedens kirke og kirkegården Gudsageren, hvor det er en helt speciel oplevelse at gå ad de vinkelrette gange indrammet af lindetræer.
Arkitektonisk ses Christiansfelds lige ikke i Danmark. En stram og harmonisk arkitektur danner rammen om et roligt og grønt byrum.
Med sine lige gader og smukke bygninger, samt den enestående og smukke kirkeplads, er Christiansfeld et arkitektonisk klenodie.
Brødremenighedens Kirke er præget af enkelthed. Det store rum (Salen) er Danmarks største kirkesal uden bærende søjler og kan rumme ca. tusind personer.
Brødremenighedens kirkegård er anlagt i korsform med brede vinkelrette gange, indrammet. Der findes ingen familiegravsteder; søstrene hviler til højre og brødrene til venstre - nøjagtig som menigheden sidder i kirken. Gravene er ens som symbol på, at alle er lige efter døden.
Efter en dejlig frokost fortsætter vi til Knivsbjerg, 97 m høj bakke 10 km nord for Aabenraa, som er samlingssted for det tyske mindretal i Sønderjylland.
Vi mødes dets formand Hinrich Jürgensen, som på kursuscentret vil fortælle om mindretallet på ca. 15.000 og vise rundt.

Sidste stop på turen er vores indkvarteringssted Hotel Niebüller Hof, som vi også boede på i 2015 og 2016.

Lørdag 9. juni: ”SchleiSafari - med hjuldamper i vikingelandet”

Vi kommer med på et enestående krydstogt på fjorden Slien i Nordtyskland. Et unikt, maritimt program venter os på denne tur. I oplever ”porten” til vikingelandet, fjorden Slien fra søsiden på hjuldamperen, samtidig med at vi nyder en brunchbuffet. Den smukke udsigt over fjorden, med historiske bygninger og broer og ikke mindst flot natur, kan ikke undgå at gøre indtryk. Landskabet er i dag præget af godsdrift med mange levende hegn mellem markerne. Vi besøger efter sejlturen den gamle, næsten glemte, danske fjordby Sieseby. I denne romantiske landsby indtager vi kaffe og kage.
Landskabet langs fjorden emmer af grænselandshistorie, især på grund af vikingerne ved Hedeby, hvor Slien var porten til Europa, og hvor Dannevirke skulle beskytte Danmark. De mange kirker og danske bygninger vidner om den evige kamp om magten mellem hertuger og kongen, en tidligere sprængfarlig historie med kongemordet på Slien. Tidligere dannede sildefiskeriet grundlag for stor rigdom, og de UNESCO-fredede sildegårde kan stadig ses. Det er næsten som om tiden er gået i stå langs Slien – der er landsbyromantik overalt, de velbevarede landsbymiljøer ligger lidt glemt og gemt – klar til at blive oplevet.

Søndag den 10. juni: Tirpitz – en topattraktion i verdensklasse i Blåvand

Museet åbnede den 30. juni 2017 og er blevet en publikumsmagnet uden lige. Det er tegnet af den verdensberømte unge danske arkitekt Bjarke Ingels.
Museet har tre permanente udstillinger: En hær af beton, Havets guld og Den skjulte vestkyst. En hær af beton indeholder personlige histori­er fra 2. verdenskrig om op­bygningen af Hitlers Atlantvold. Havets guld er ravmuseet, hvor gæsterne kan gå på jagt i ravskoven og se 40 millioner år gamle insekter fanget i de gyldne dråber. I den sidste udstilling, En hær af beton, kan man som besøgende gå på opdagelse i den lokale historie gennem 20.000 år.
Inden vi forlader Blåvand venter der en lækker buffet på Blåvand Kro
Ud-og hjemtur går via Storebælt.

Tilmelding på vedlagte tilmeldingskupon eller telefonisk til Christa Vægter, Nyskolevej 46, 4840 Nr. Alslev.
******************************************

Sidste frist for tilmelding og betaling er 1. april.
Buspladser tildeles i den rækkefølge, man tilmelder sig.
*******************************************
For medlemmer:
PRIS FOR PERSON FOR DOBBELTVÆRELSE: 2.600 KR.
PRIS FOR PERSON I ENKELTVÆRELSE: 2.800 KR.
For ikke medlemmer:
En merpris på 200 kr. pr. person.

Skovengen 3, 4951 Nørreballe

Sted:

Sognets Hus, Kirkestræde 6, Maribo.

Dagsorden ifølge vedtægter.

Nakskov Fjord

Grænseforeningen Lolland og Grænseforeningen Guldborgsund arrangerer tur på Nakskov Fjord med postbåden Vesta og dens skipper Otto Paludan, som er en glimren

Restaurant Bangs Have i Maribo

Fhv. minister Bertel Haarder og nuværende medlem af Folketinget vil fortælle om: "Hvad det blandt andet vil sige at være dansk". Tilmelding senest den 10.

Sted:

Sognets Hus, Kirkestræde 6, Maribo.

Et sønderjysk kaffebord består oprindeligt af 7 bløde, 7 tørre og 7 hårde kager.