NYE TONER MELLEM DANMARK OG SLESVIG-HOLSTEN

Tilføjet 11. okt 2012 - 13:56
Del nyheden

Slesvig-Holstens ministerpræsident Torsten Albig blev mødt med tak fra den danske regering, da han som sin første officielle udlandsrejse som regeringschef valgte at besøge Danmark i går.

- På vegne af hele den danske regering har jeg givet udtryk for min glæde og tilfredshed over, at Torsten Albig med sin ny regering atter vil sikre den økonomiske ligestilling for de danske mindretalsskoler i Slesvig-Holsten, udtaler udenrigsminister Villy Søvndal i dagens Flensborg Avis.

- Det har været den danske regering meget magtpåliggende at få genetableret ligestillingen, som er af umådelig stor betydning for et godt forhold mellem Danmark og Tyskland. Derfor har jeg sagt hjertelig tak til Torsten Albig.

Torsten Albig blev mødt med samme budskab fra både statsminister Helle Thorning-Schmidt og Folketingets formand Mogens Lykketoft.

Under besøget fik Torsten Albig også lejlighed til at møde transportminister Henrik Dam Kristensen, minister for landdistrikter Carsten Hansen, den tyske ambassadør Michael Zenner og det tyske mindretals sekretariat i København. Desuden var ministerpræsidenten også i privataudiens på Amalienborg Slot hos dronning Margrethe , som han til Flensborg Avis omtaler som et ”enestående menneske”.