Over 5.000 folkeskoleelever har hørt foredrag om 1864

Tilføjet 20. nov 2014 - 15:03
Del nyheden

Grænseforeningen har i flere år tilbudt folkeskoler foredrag om grænselandets historie siden 1864. Men aldrig har interessen for historien været så stor som i år, hvor 150-året for Slaget ved Dybbøl markeres i hele landet og serien ”1864” ruller hen over tv-skærmene i de danske hjem.

I sidste uge tog Grænseforeningens foreningskonsulent, Claus Jørn Jensen, til Kystskolen i Otterup på Nordfyn for at holde årets indtil videre sidste foredrag for 150 elever fra skolens 7., 8. og 9. klasse. Dermed har han i år holdt foredrag for i alt 5.138 elever på 63 skoler, hvilket svarer til godt 10 procent af en folkeskoleårgang.

Normalt holder Claus Jørn foredrag på omkring 40 skoler om året, så han har kunnet mærke den øgede interesse, der i år har været omkring 1864. Det viser sig under foredraget, at flere af eleverne på Kystskolen følger med i DR-serien ”1864”.

Det er ikke kun de ældre klasser, der kan få foreningskonsulenten ud til foredrag. Claus Jørn har holdt foredrag for alle klassetrin fra 0. til 9. klasse, og han afstemmer naturligvis sine foredrag i forhold til sit publikums alder.

I år står der ikke flere aftaler i kalenderen, men skoler kan stadig booke foredrag hos foreningskonsulenten, der efter årets udgang også fortsætter foredragsrækken i det nye år.

Yderligere information fås hos Grænseforeningens foreningskonsulent, Claus Jørn Jensen, på cjj@graenseforeningen.dk