Overborgmester i Flensborg udfordrer SPD-top

Overborgmester Simone Lange (SPD) ønsker at blive ny formand for det socialdemokratiske parti i Tyskland. Det meddelte hun den 14. februar.

Tilføjet 23. feb 2018 - 12:20
Del nyheden

Flensborgs overborgmester, Simone Lange (SPD), meddelte 14. februar, at hun går efter at blive ny formand for det socialdemokratiske parti i Tyskland. Partiet er i øjeblikket splittet forud for partiets ekstraordinære forbundspartidag den 22. april i Wiesbaden.

I denne uge meddelte hun så, at hun afviser partitoppens anbefaling om at gå med i en regeringskoalition med de konservative partier, CDU/CSU, med Angela Merkel (CDU) i spidsen, sådan som der ellers er lagt op.

”Store koalitioner styrker yderfløjene”, skriver Simone Lange i en pressemeddelelse onsdag.

Simone Lange er af den opfattelse, at en regeringskoalition vil betyde, at højrefløjspartiet Alternative für Deutschland (AFD) vil blive den reelle leder af oppositionen i forbundsdagen i Berlin. I stedet ønsker hun en mindretalsregering, der efter hendes mening vil styrke forbudsparlamentets og de demokratiske partiers rolle. For mange vil nemlig blive ladt i stikken ved en stor regeringskoalition, mener hun.

”Jeg har en forestilling om en bedre fremtid. Jeg har en forestilling om et samfund, hvor selvbestemmelse og lige livsvilkår for alle mennesker skal være kompasset”, skriver Simone Lange.

Med sin udmelding fortsætter Simone Lange med at være en torn i øjet på SPD’s ledelse, der har valgt tidligere social- og arbejdsminister Andrea Nahles til at efterfølge Martin Schulz som formand for SPD.

Simone Lange har med sit kandidatur og sit oprør mod SPDs ledelse fået resten af Tysklands øjne rettet mod Flensborg. På sin hjemmeside simone-lange.de har ca. 1300 personer indtil videre støttet hendes kandidatur med deres underskrift.