Sønderjyderne holdt afstemningsfest

Afstemningsfest i Broagerhallen søndag, hvor historiker Axel Johnsen holdt tale. Foto: Claus Thorup

Tilføjet 12. feb 2018 - 14:47
Del nyheden

Mens der lægges op til landsdækkende festligheder i anledning af 100-året for Genforeningen af Sønderjylland med Danmark i 2020, blev afstemningsdagen den 10. februar 1920 traditionen tro markeret flere steder, især i Sønderjylland, i weekenden. Mange steder var det Grænseforeningens lokalafdelinger, der var medarrangører.

Afdelingschef Axel Johnsen, Museum Sønderjylland, holdt tale i Broagersalen i Broager, hvor en fyldt sal fejrede, at det er 98 år siden, at sønderjyderne stemte sig hjem til Danmark.

”Set i helikopterperspektiv stod stjernerne helt rigtigt for en afstemning i Sønderjylland. Vi skal alligevel passe på med at sælge den slesvigske model som den helt rigtige. Andre steder stod stjernerne ikke så gunstige”, sagde Axel Johnsen ifølge Jydske Vestkysten.

Axel Johnsen henviste til, at områder i eksempelvis Frankrig og Polen blev indlemmet i nationalstater uden afstemning efter Første Verdenskrig. I vor tid er det regioner som Catalonien, Baskerlandet og Krim, hvor mindretal ønsker løsrivelse.

”Det er naivt at tro, at den slesvigske model kan anvendes hvor som helst. Forudsætningerne skal være til stede, og problemerne andre steder har været større og dybere end her, men den slesvigske model bør være rettesnor for enhver politiker, der anser sig selv for at være demokrat”, sagde Axel Johnsen i Broager ifølge Jydske Vestkysten.

Den danske ambassadør i Tyskland, Friis Arne Petersen, holdt tale ved afstemningsfesten i Sdr. Hygum Forsamlingshuse, hvor 125 deltagere var mødt op sammen med 40 elever fra Rødding Højskole. Mange af eleverne havde ifølge Jydske Vestkysten aldrig hørt om afstemningen i 1920 før.

Kultur- og kirkeminister Mette Bock deltog i afstemningsfesten i Christiansfeld. Mette Bock skrev efterfølgende på Facebook.

”I 2020 er det 100 år siden, vi fik Sønderjylland tilbage til Danmark. Den krog skal bruges til folkeoplysning om vores fantastiske grænselandshistorie, som også er aktuel og nutidig! I mange år har jeg været til Afstemningsfest 10. februar, dagen for folkeafstemningen i 1. zone. Flertal for Danmark! I eftermiddags i Christiansfeld!”

Der blev også holdt afstemningsfest flere andre steder: Bl.a. i Odense, hvor historiker Lars N. Henningsen holdt tale, og i Haderslev, hvor tidligere generalkonsul i Flensborg, Henrik Becker-Christensen, holdt tale.