Sønderjylland ærer prins Henrik

Dybbøl Mølle, der er en hollandsk mølle, vil i dag sætte sine møllevinger i en stilling mellem kors og kryds for at ære prins Henrik.

Tilføjet 20. feb 2018 - 10:35
Del nyheden

Prins Henrik bisættes i dag tirsdag d. 20. februar fra Christiansborg Slotskirke i København. I hele landet, herunder også i Syd- og Sønderjylland, bliver prinsen æret på forskellig vis.

Nationalsymbolet Dybbøl Mølle ved Sønderborg og op mod 100 andre historiske møller i hele landet bringer en gammel tradition i anvendelse og sætter møllevingerne i sørgestilling i dag ifølge TV SYD.

”Vi mener, prins Henrik var en betydende person. Han har flere gange gæstet Dybbøl Banke, og vi har haft mange gode snakke med ham”, siger Bjørn Østergaard, der er centerleder ved Historiecenter Dybbøl Banke til TV SYD.

De fleste møllevinger bliver bragt i korsstilling. Men møllevingerne på Dybbøl Mølle vil blive bragt i en stilling mellem kors og kryds.

”Det er en hollandsk tradition, og Dybbøl Mølle er af typen hollændermølle”, forklarer Bjørn Østergaard til TV SYD.

Susanne Jervelund, der er formand for Dansk Møllerforening, som prins Henrik var protektor for fra 1988, siger, at foreningen ønsker at vise prins Henrik den sidste ære.

”Vi forventer, at op mod 100 historiske møller landet over vil stå i en position med vingerne i kors”, siger hun.

Fra klokken 9-17 kan alle borgere skrive en sidste hilsen til prinsen på Gråsten Slot i Sønderjylland.

Over hele landet markeres prins Henriks bisættelse med klokkeringning. Der ringes i en halv time, før højtideligheden i Christiansborg Slotskirke begynder i dag kl. 11. Når bisættelsen er slut, ringes der igen i en halv time. Frem til bisættelsen flages der på halv stang fra samtlige statsbygninger og statsskibe. Efter bisættelsen flages der på hel stang indtil solnedgang.