SUCCES MED UDVEKSLING

Tilføjet 25. okt 2012 - 13:07
Del nyheden

Ny rekord: 180 elever fra Danmark og Sydslesvig deltager i elevudvekslingen til november.

Det har krævet en ekstra indsats, men den gode dialog med skoler rundt om i Danmark har i år været med til at bringe antallet af udvekslingselever op på 90 fra Danmark og 90 fra Sydslesvig, altså 180 udvekslingselever i alt. Sidste år blev 102 elever sendt på udveksling, og i 2010, som var det første år, der blev arrangeret elevudveksling, deltog 54 elever .

Udvekslingsopholdet adskiller sig fra Sydslesvigske Børns Ferierejser ved, at både den sydslesvigske elev og den danske elev prøver at bo hos en familie på den anden side af grænsen. Danske børn lærer ikke meget om Sydslesvig og det danske mindretal i skolen, men når en elev deltager i udvekslingen, oplever skolen i Danmark at få en sydslesvigsk elev i en uge og forholder sig derfor naturligt til den historie, der ligger bag det danske mindretal.

- De danske elever ser en mulighed for at komme på udveksling, før man kommer i gymnasiet, og de behøver ikke at kunne et andet sprog, men kan tale dansk i Sydslesvig. Opholdet i Sydslesvig viser også eleverne, at der er andre måder at være dansk på, fortæller Grænseforeningens konsulent Claus Jørn Jensen.

Dette års udveksling finder sted fra den 5. til den 18. november.