SYDSLESVIGERE ER FØDT GLOBALE

Tilføjet 23. mar 2012 - 12:59
Del nyheden

200 sydslesvigske unge blev mødt med åbne arme af både Dansk Industri og en række medlemmer af Folketinget på Grænseforeningens debatmøde på Christiansborg.

Der var i debatpanelet enighed om at byde varmt velkommen til de 200 sydslesvigske gymnasieelever fra henholdsvis Duborg-Skolen og A.P.Møller Skolen, der besøgte Christiansborg den 22. marts.

Debatpanelet bestod af forskningspolitisk chef i Dansk Industri Charlotte Rønhof, direktør for Foreningen Nydansker Torben Møller Hansen, erhvervspolitisk ordfører Kim Andersen (V), formand for Beskæftigelsesudvalget Lennart Damsbo-Andersen (S) og børne- og undervisningsordfører Lotte Rod (R). Desuden talte formanden for Kultur- og Erhvervsudvalget i Sønderborg, Stephan Kleinschmidt (Slesvigsk Parti), der var ordstyrer, mens formanden for Folketingets Sydslesvigudvalg Benny Engelbrecht (S) bød velkommen.

- Mangfoldighed er noget, man ser på som en ressource i erhvervslivet. Og der kan jeres erfaringer og kompetencer bruges, sagde forskningspolitisk chef i Dansk Industri Charlotte Rønhof.
-  At være opvokset i et grænseområde, født med to sprog og to kulturer, er en kæmpe fordel, og det vil I også opleve i jeres videre uddannelsesforløb. I er jo ”born global” og skal tænke på hele verden som jeres kommende arbejdsplads.

TV 2 Syd bragte samme aften et indslag fra  Christiansborg.