VALDEMAR SEJR VENDTE TILBAGE

Tilføjet 21. jun 2012 - 11:14
Del nyheden

Grænseforeningen var stærkt repræsenteret til Folkemødet på Bornholm, hvor Valdemar Sejr - i skikkelse af skuespilleren Flemming Jensen - vendte tilbage.

Folkemødet på Bornholm, der løb fra 14. til 17. juni, nød godt af alt fra sønderjysk kaffebord til Valdemar Sejrs genkomst, da Grænseforeningen drog til solskinsøen.

Det ubetinget største arrangement var Valdemar Sejrs genkomst, hvor skuespilleren Flemming Jensen sejlede i land i Allinge Havn i et vikingeskib og blev mødt af Folketingets formand, Mogens Lykketoft (S). Med sig havde Valdemar Sejr et nyt Dannebrog, som han hejste sammen med Mogens Lykketoft, samt en tale til danskerne, der havde overskriften "med fællesskab skal folkestyre udvikles". Læs talen.

Målet med med Valdemar Sejrs genkomst var at skabe fornyet debat om Dannebrog som fællesskabets symbol. Se video fra Valdemars genkomst her.

I forbindelse med arrangementet offentliggjorde Grænseforeningen i samarbejde med Grundtvigsk Forum "Folkeoplysningens manifest".

Grænseforeningens Kulturmødeambassdører og Elevambassadører var også stærkt repræsenteret på Bornholm, hvor de blandt andet stod for en større såkaldt flash mob med højskolesangen "Danskerne findes i mange modeller" som tema.