Danske og tyske organisationer fra grænselandet optræder sammen på læringsmesser

En lang række organisation fra det dansk-tyske grænseland optræder for første gang ved samme stand ved årets to store læringsmesser. Danmarks Læringsfestival 2019 i Bella Center, København, der begynder i morgen, og Skolemessen i Aarhus Congress Center den 10. til 11. april. "Vi er gået fra et ”mod hinanden” til et ”med hinanden”, forklarer Gunvor Vestergaard, pædagogisk konsulent i Grænseforeningen. Foto: Forside af brochuren "Fra krig til kærlighed".

Tilføjet 12. mar 2019 - 12:46
Del nyheden

En lang række organisationer fra det dansk-tyske grænseland optræder for første gang på samme stand ved årets to store læringsmesser: Danmarks Læringsfestival 2019 i Bella Center, København, der begynder i morgen, og Skolemessen i Aarhus Congress Center den 10. til 11. april. I en fælles brochure skriver organisationerne, at de gerne vil fortælle deres historie sammen.

På standen i Bella Center, der begynder i morgen, vil de 2500 undervisere, studerende, konsulenter og ledere fra skoleverden kunne deltage i workshops og høre indlæg om bl.a. teknologiforståelse, der er hovedtemaet. Men også andre emner vil blive behandlet, og konferencedeltagerne vil kunne besøge en af de mange stande, herunder stand 134: ”Grænselandet – Kulturmøde & Læringsrum”.

Gunvor Vestergaard, der er pædagogisk konsulent i Grænseforeningen, glæder sig over, at det er lykkedes at få de mange organisationer og institutioner fra grænselandet til at optræde sammen på læringsmesserne.

”Vores fælles stand er udtryk for en historisk udvikling i grænselandet. Vi er gået fra et ”mod hinanden” til et ”med hinanden”, og nu vil vi gerne fortælle vores historie sammen. Det anser jeg for at være et meget vigtigt skridt. Vi vil gerne synliggøre, at grænselandet udgør et unikt læringsrum, når det gælder emner som sprog, kultur, identitet og historie”, siger Gunvor Vestergaard.

Hun tilføjer, at det ikke mindst er vigtigt, at Danmarks skoler bliver gjort opmærksomme på de mange læringstilbud, der er i grænselandet lige nu. I 2020 vil 100-året for sønderjydernes genforening med Danmark i 1920 blive markeret, og 2020 er udnævnt til dansk-tysk venskabsår af den danske og den tyske regering.

Organisationerne fra grænselandet, herunder også det danske og det tyske mindretal, har samlet deres tilbud til lærere og elever i en fælles brochure, der har overskriften ”Fra krig til kærlighed”.

Følgende organisationer og institutioner står bag den fælles dansk-tyske stand på Danmarks Læringsfestival 2019, der begynder i morgen i Bella Center i København: Dansk Skoleforening for Sydslesvig, Den Slesvigske Samling og Forskningsafdelingen ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig, Deutscher Schul- und Sprachverein, Center for Mindretalspædagogik ved UC Syd, Der Nordschleswiger, Bund Deutscher Nordschleswiger, Deutsches Museum Nordschleswig, Museum Sønderjylland, HistorieLab, Regionskontoret Sønderjylland/Slesvig, Grænseforeningen, Tysklærerforeningen for Grundskolen, Danevirke museum/ Sydslesvigsk Forening.