Hvilke forventninger har du til Genforeningen 2020?

Thomas Andresen er borgmester i Aabenraa og formand for Det Sønderjyske Præsidium, hvor Genforeningen 2020 er forankret. Foto: Aabenraa Kommune

Tilføjet 24. apr 2019 - 12:11
Del nyheden

Artiklen er fra magasin Grænsen nr. 2 / april 2019

Magasinet Grænsen har spurgt Thomas Andresen, der er borgmester i Aabenraa og formand for Det Sønderjyske Præsidium: Hvilke forventninger har du til Genforeningen 2020?

Fortalt til Merlin Christophersen

“Jeg forventer, at vi i 2020 vil opleve en mindeværdig og folkelig markering, der når ud til alle danskere, uanset alder og baggrund. Det skal være en fejring af den vigtige historiske begivenhed, Genforeningen er. Og markeringen skal bære det historiske perspektiv ind i fremtiden. For vi må ikke glemme, at den fredelige sameksistens i grænselandet ikke er en historisk selvfølgelighed. Men at vi konstant må arbejde videre på kulturudvekslingen henover grænsen, så vi også i fremtiden kan sikre det gode dansk-tyske forhold.”

Læs også: Leder af Genforeningen 2020: ”Vi markerer hele Danmarks Genforening”

“Jeg håber, at markeringens mange aktiviteter vil sætte sig spor, både fysiske, som den Genforeningspark vi vil etablere i Aabenraa, i kulturen og i folks bevidsthed. Omkring Genforeningen i 1920 blev der skrevet mange digte og sange, og jeg håber, at også 2020 vil give kunstnere og forfattere anledning til at berige vores danske kultur. Desuden håber jeg, at markeringen bliver et udstillingsvindue for Sønderjylland, den sønderjyske kultur og natur, og for hvad vi som sønderjyske kommuner kan tilbyde borgerne, f.eks. i forhold til velfærd og teknologi, så vi fremover kan tiltrække både flere borgere, uddannelser og arbejdspladser.”