Hvordan bliver unge verdensmestre i demokrati?

Anni Matthiesen (V), der er formand for Folketingets Sydslesvigudvalg, bød velkommen, da 13. årgang fra Duborg-Skolen og A.P. Møller Skolen i Sydslesvig var på besøg på Borups Højskole i København. Her omgivet af de to elever Bo Sösemann og Lisann Laskowski. Foto: Grænseforeningen

Tilføjet 05. feb 2019 - 15:46
Del nyheden

Hvordan bliver unge verdensmestre i demokrati i en verden i opbrud, hvor grænser styrkes, og folk og nationer begynder at lukke sig om sig selv, og hvor store grupper føler sig udnyttet og talt ned til af eliten?

Sådan omtrent lød oplægget til 190 sydslesvigske elever og 13 lærere fra Duborg-Skolen i Flensborg og A.P. Møller Skolen i Slesvig, da de tirsdag var gæster på Borups Højskole i København på det traditionsrige, årlige 13. årgangsbesøg, som Grænseforeningen står bag. En stor del af de sydslesvigske elever er tillige medlemmer af Grænseforeningens Elevambassadører. Anni Mathiessen, der er formand for Folketingets Sydslesvigudvalg, bød velkommen.

Det var Simon K. Ankjærgaard, der er lærer på journalistlinjen på Borup Højskole, der holdt oplægget, som to af eleverne, Lisann Laskowski, A. P. Møller Skolen, og Bo Sösemann, Duborg-Skolen, følte sig inspireret af, inden de gik ud i mindre grupper for at diskutere ”Demokrati og national identitet” og ”Unge og indflydelse” sammen med ca. 20 elever fra Borups Højskole.

Bo Sösemann, Duborg-Skolen, var især spændt på, hvad hans kammerater ville mene om demokrati.

”Det er jo ikke et tema, vi diskuterer hver dag, men jeg synes, det er vigtigt, at vi skærper opmærksomheden på demokrati, så unge kan være med til at gøre en forskel. Jeg mener, det har betydet noget, at man nu kan stemme til kommunalvalget i Slesvig-Holsten, allerede når man er 16 år. Jeg tror, at flere danske unge er politisk aktive i forhold til tyske unge, men det er bare en antagelse”, siger Bo Sösemann, der har tyske forældre.

Lisann Laskowski, A.P. Møller Skolen, hæfter sig ved, at unge mener, det er vigtigt, at unge ikke tvinges til at engagere sig politisk, hvis politik ikke har deres interesse.

”For mig er det væsentligste, at vi lærer at acceptere hinandens forskellige identiteter. Derfor er jeg også rigtig glad for, at vi som mindretalsunge fra Sydslesvig møder danske unge her på Borups Højskole”, siger Lisann Laskowski, der ligesom Bo Sösemann har tyske forældre.

”Mine forældre valgte en dansk skole, fordi de ville give mig flere muligheder i livet. Det er jeg meget glad for”, siger Lisann Laskowski.

13. årgangs besøg fortsætter onsdag d. 6. februar med besøg på København Professionshøjskole og Copenhagen Business School samt rundvisning på Københavns Rådhus, hvor de unge vil blive budt på pandekager, som også de danske verdensmestre i herrehåndbold fik fornøjelsen af i forrige uge.

Artiklen er redigeret den 6. februar med tilføjelsen, at mange af de sydslesvigske elever, der deltog på Borups Højskole tirsdag, tillige er medlemmer af Grænseforeningens Elevambassadører, red.

Borup
Borups Højskole ved Frederiksholms Kanal i København danner ramme om 13. årgang fra Duborg-Skolen og A.P. Møller Skolen i Sydslesvigs besøg. Foto: Grænseforeningen

Sydslesvig
Cirka 190 elever og 13 lærere fra Duborg-Skolen og A.P. Møller Skolen i Sydslesvig var samlet på Borups Højskole tirsdag eftermiddag. Foto: Grænseforeningen.

Anni
Anni Matthiesen (V), der er formand for Folketingets Sydslesvigudvalg, bød de unge velkommen. Foto: Grænseforeningen.

Simon
Simon K. Ankjærgaard, der er lærer på journalistlinjen på Borup Højskole, holdt oplæg for eleverne, inden de i grupper skulle diskutere emnerne "Demokrati og national identitet" samt "Unge og indflydelse". Foto: Grænseforeningen

web
Den store sal på Borups Højskole, hvor de 190 sydslesvigske elever var samlet først på eftermiddagen. Foto: Grænseforeningen