Lolland, Grænseforeningen for Lolland

3 dages tur den 14/6 – 16/6 2019
Grænseforeningen Lolland-Falster

Fredag den 14. juni Rebildcentret med Thingbæk Kalkminer.
Efter en lang køretur over Fyn og op gennem Jylland er turens første mål Terndrup Kro, hvor frokosten venter, inden vi besøger REBILDCENTRET med
Thingbæk Kalkminer, som har været åben for besøgende siden billedhugger Anders Bundgaard i 1935 anbragte sine originale gipsfigurer i grotterne. Det er Danmarks mest særprægede museum.
Thingbæk Kalkminer er verdens eneste skulpturmuseum i en kalkmine, hvor man her kan her se originale gipsfigurer af Anders Bundgaard, Carl Johan Bonnesen og enkelte andre kunstnere.
Udsigten fra indgangen til minerne er i sig selv en seværdighed. Her ser man ud over Lindenborg Ådal med de berømte Rebild Bakker på modsatte side af dalen og Rold Skov bagved. Derfor er kontrasten også stor, når man fra den smukke udsigt går ind i Thingbæks mørke og kølige minegange og pludselig har disse kæmpe kalkgrotter foran sig. Året rundt er der 8 graders varme i minerne, så husk at tage en trøje eller jakke med.

I udstillingslokalet vises en flot og spændende udstilling om den kolde krig.

Efter dette besøg går turen mod Frederikshavn, hvor vi i to nætter skal bo på Hotel Jutlandia med udsigt over havnen og Kattegats blå bølger.
Lørdag den 15. juni: Heldagstur til Læsø.

Vi skal med færgen kl. 7.50, og efter ankomst til Læsø klokken 9.20 møder vi vores guide, og rundturen på den dejlige ø starter.
Vi skal bl.a. besøge Læsø Saltsyderi. Læsø Salt er med over 50.000 besøgende om året øens største attraktion. Læsø Uldstue, og de karakteristiske Læsøhuse med tangtag.

Frokosten indtages på Carlsens Hotel, som ligger lige ved færgeterminalen. Det er et gammelt hotel, som emmer af atmosfære.
Kl. 15 går turen tilbage til Frederikshavn.
Efter ankomsten er der mulighed for at kigge lidt på byen, inden aftensmaden på hotellet.

Søndag den 16. juni: Den Gamle By eller kunstmuseet ARoS i Aarhus.

Vi forlader nu Frederikshavn og sætter kursen mod Aarhus, hvor man får et par timer på egen hånd, som man enten kan tilbringe i Den Gamle By eller på ARoS alt efter ens interesser.

1974-kvarteret i Den Gamle By. Kan anbefales.
Den Gamle By har genskabt en hel bydel med udgangspunkt i året 1974, hvor man træder ind i hverdagen, som den så ud i 1974.

ARoS kunstsamling er Danmarks ældste museumssamling uden for København. Den blev etableret af borgere i Aarhus i 1859. Den består af dansk kunst fra de seneste 300 år og moderne international kunst.
På taget af ARoS har publikum mulighed for at opleve den dansk/islandske kunstner Olafur Eliassons spektakulære kunstværk – Regnbuepanoramaet.

Vi fortsætter nu til den historiske Hvidsten Kro, hvor den berømte æggekage venter, inden vi fortsætter hjemturen.
Udtur via Tårs/Spodsbjerg og hjemtur via Storebælt.
***************************************************Sidste frist for bindende tilmelding og betaling er 1. april.
Buspladser tildeles i den rækkefølge, man tilmelder sig.
Tilmelding på 50 22 67 00 eller zorba@mail.tele.dk
Husk at oplyse hvem I deler værelse sammen med.
*******************************************
For medlemmer:
PRIS FOR PERSON I DOBBELTVÆRELSE: 3.000 KR.
PRIS FOR PERSON I ENKELTVÆRELSE: 3.400 KR.
For ikke medlemmer:
En merpris på 200 kr. pr. person.
***************************************************
Betaling: Beløbet indsættes på bankkonto i Jyske Bank.
Reg.nr. 5039 og kontonr. 0001470643
*******************************************************
Opsamlingssteder og tidspunkter meddeles senere.

Skovengen 3, 4951 Nørreballe

Sted:

Gedser Remise, Stationsvejen 20, 4874 Gedser

Vi starter med at besøge Remisen og Det Gule Palæ. Her skal vi bl.a.

Sted:

Maribo ved Domkirken (Anemonens anløbsbro)

Udflugt til havørnens rige. Oplev Maribosøernes enestående og smukke natur fra søsiden med turbåden Anemonen og guide Uffe Nielsen.