Lolland, Grænseforeningen for Lolland

Grænseforeningen

Lolland-Falster

3 dages tur

Fredag den 12. juni Skamlingsbanken og Schackenborg.

Skamlingsbanken er med sine 113 meter over havet Sønderjyllands højeste punkt. Den udgør et smukt naturområde, hvorfra der er en pragtfuld udsigt over hele egnen mellem Kolding og Christiansfeld. Der er også udsyn over Lillebælt til Fyn og mod vest langt ind i Sønderjylland.
Skamlingsbanken er især kendt for de folkefester, der blev holdt i årene 1843-59 til støtte for den danske sag i Sønderjylland.
På Højskamlingen står en 16 meter høj støtte lavet af 25 granitblokke til minde om den danske sags forkæmpere i Slesvig. Støtten blev rejst i 1863, sprængt i luften af preusserne i 1864 og rejst igen i 1866. Genrejsningen var mulig, fordi folk på egnen havde opsamlet og gemt stenene. I dag er Skamlingsbanken et populært udflugtsmål.

Efter frokosten går turen videre til Møgeltønder, hvor vi får en rundvisning på Schackenborg Slot, som i dag ejes af en fond, som blev stiftet i 2014.

Når man træder ind på slotspladsen på Schackenborg, går en tur i den smukke slotspark eller går rundt i slottets smukke sale og rum, går man i fodspor, der strækker sig tusind år tilbage i tiden og måske endnu længere.
Glæd jer også til de mange historier om opførelsen af Schackenborg og de 11 generationer Schack, som har boet på Schackenborg Slot.

Sidste stop på turen er vores indkvarteringssted Hotel Landgasthof i Tarp,
som ligger 20 km syd for grænsen.
Hotellet er familieejet og byder på en hyggelig og hjemlig atmosfære.

Lørdag den 13. juni: Tur til øen Pellworm, en Nordsø idyl under havets overflade midt i Vadehavet.

Fyrtårnet - Pellworms vartegn

Vi forlader hotellet kl. 11,00 og kører til Nordstrand, hvor vi skal med færgen til Pellworm, som er den mest oprindelige af de tyske Vadehavsøer, og den er ikke helt så turistpræget som de øvrige. En næsten glemt og ukendt ø, men fyldt med charme og atmosfære.
Øen er præget af den særlige frisiske kultur, og her har livet altid budt på store udfordringer. Naturkatastrofer har ofte truet beboerne, og for at beskytte sig har man bygget diger, der nu bliver forstærket og bygget højere.
Vi får en rundtur på øen, hvor vi ser de forskellige seværdigheder.

Søndag den 14. juni: Alsion i Sønderborg og Sønderborg Slot.

Vi får en rundvisning i det topmoderne byggeri Alsion, som ligger naturskønt ned til Alssunds bredder med udsigt til den imponerende havnefront og Christian X. Bro midt i Sønderborg by.
Alsion er en sjælden konstruktion. Under samme tag samler bygningen kunst, kultur, forskning, uddannelse og erhverv og bygger på den måde bro mellem de forskellige retninger. Da bygningen stod færdig i oktober 2007, kom den på alles læber og tiltrækker forskere og studerende fra hele verden.
Sidste punkt på programmet inden hjemturen er Sønderborg Slot, som med sin storslåede beliggenhed ved indsejlingen til Sønderborger er et nationalt dansk ikon. Slottet rummer næsten 800 års dramatisk historie om Sønderjylland og Slesvig. De mange rum byder på moderne udstillinger om Sønderjyllands og grænselandets omskiftelige historie, den danske kong Chr. II’s fangenskab på slottet, det danske nederlag i 1864 og de mange danskes deltagelse i 1. Verdenskrig på tysk side inden Genforeningen i 1920.

Tilmelding til Jytte Nielsen på tlf.:50 22 67 00 eller mail: zorba@mail.tele.dk
Sidste frist for bindende tilmelding og betaling er 1. april.
Buspladser tildeles i den rækkefølge, man tilmelder sig.
*******************************************
For medlemmer:
PRIS FOR PERSON I DOBBELTVÆRELSE: ​2 700 KR.
PRIS FOR PERSON I ENKELTVÆRELSE: 2.850 KR.
For ikke medlemmer:
En merpris på 200 kr. pr. person.
************************************************************
Betaling: Beløbet indbetales på bankkonto i Nordea
Reg.nr. 0712 og kontonr. 4397 634 944
**************************************************
Husk! Pas og euro til drikkevarer i Tyskland.
Drikkevarer til maden i Danmark er med i prisen.
**************************************************
Opsamlingssteder og tidspunkter meddeles senere.
Vær forberedt på I skal tidligt op!☺

Skovengen 3, 4951 Nørreballe

Sognets Hus, Kirkestræde 6, Maribo

Generalforsamling: Dagsorden ifølge vedtægter. Efterfølgende fortæller Roland Hansen fra Sakskøbing om sine 26 måneders tjeneste ved Slædepatruljen Sirius.

Sted:

Sognets Hus, Kirkestræde 6, Maribo.

Fællesarrangement grænseforeningerne Guldborgsund og Lolland.

Sted:

Busafgang fra Cementen i Nykøbing.

Guldborgsund og Lolland. Vi får en rundtur på øen med den lokale guide Minna Jensen. Vi skal bl.a.

Sted:

Corselitze, Tromnæs Alléen 2, 4800 Nyk.

Fællesarrangement. Eftermiddagen byder på underholdning med kor, der synger fædrelandssange. Tale ved den danske ambassadør i Berlin Friis Arne Petersen.