”Dansk Skoleforening i Sydslesvig - udfordringer og muligheder”

Dato

Vejgaard Bibliotek, Hadsundvej 3

Lars Kofoed-Jensen. Over 8000 børn er i skoleforeningens system fra vuggestue til studenterhue. Tallet er vokset lidt de seneste år, fordi vuggestuer er kommet med. Der er 3 store udfordringer som Skoleforeningen står over for: Økonomi, digitalisering og sprogpolitik.
Et evigt aktuelt spørgsmål er, hvordan mindretallet kan være dansk i Tyskland? Langt de fleste af Skoleforeningens medlemmer har tysk pas – det siger sig selv, når man er født syd for grænsen og vokser op i Tyskland – men hvordan kan man så være dansk? Og hvad nu hvis man oven i købet helst snakker tysk? Lars har haft en spændende karriere: Han har været gymnasielærer på Nørresundby Gymnasium og rektor på Haderslev Katedralskole. Nu er han direktør for Dansk Skoleforening for Sydslesvig, der driver 57 dagtilbud og 45 skoler, heraf to med gymnasial overbygning. Derudover driver de en højskole, en efterskole og et par lejrskoler. Skoleforeningen har 1500 ansatte og en årlig omsætning på ca. 800 mio. kr., hvoraf ca. halvdelen kommer fra Danmark. Geografisk dækker de fra Sild i nordvest til Kiel i sydøst (ca.200 km i bil) – fra grænsen i nord til kanalen i syd (ca.70 km i bil). Et stort område! Kom og hør om den aktuelle situation fra en mand der om nogen kender til forholdene.