Danskerne valfarter til tyske julemarkeder

Danskere udgør mellem 60 til 70 procent af gæsterne på julemarkedet i Flensborg, vurderer Flensborgs Turistkontor. Foto: Lars Salomonsen

Tilføjet 06. dec 2018 - 11:19
Del nyheden

Artiklen er fra magasinet Grænsen nr. 6 / december 2018

Et stigende antal danskere besøger de tyske julemarkeder i forhold til tidligere år. I Flensborg er op til 70 procent af de besøgende på byens julemarked fra Danmark, anslår Flensborgs turistkontor

Af Alexander Leicht Rygaard

For mange danskere er november og december måned blevet lig med en tur over grænsen til et julemarked i Tyskland. Mere end 220.000 hotelovernatninger stod danskere samlet set for i Tyskland i december 2017, og dette tal har været støt stigende de senere år. Samtidig viser det sig, at op til 70 procent af de besøgende på julemarkedet i Flensborg, er danskere.

“Der er tale om en stigning i antallet af danskere, der besøger de tyske julemarkeder i de senere år. Flere er interesserede i at opleve, hvordan et originalt tysk julemarked ser ud”, siger Bo Schou Lauridsen, der er turistchef i Tysk Turist Information i Danmark. 

Han mener, at en forklaring er, at danskerne har fået øjnene op for, at tyske julemarkeder er mere hyggelige end danske julemarkeder, der ofte har en mere kommerciel karakter.

“For eksempel kan et julemarked i en mindre by være præget af lokale kunstnere og håndværkere, der sælger deres varer. På den måde fortæller hvert julemarked en historie om lokalområdet”, siger Bo Schou Lauridsen, der selv har julemarkedet i Lübeck som én af sine favoritter. 

Læs reportage fra Flensborg julemarked

 

Tog- og busbranchen mærker efterspørgslen

Også hos DSB mærker man den stigende interesse for julemarkederne i Tyskland og oplyser, at billetsalget til Hamborg stiger med 25 procent i slutningen af november og i december.

Desuden oplyser en række busselskaber, at de hvert år i november og december måned sender danskere i tusindvis på én- eller flerdagesrejse til julemarkeder i Tyskland. De oplever hver især, at antallet af rejsende er stigende, særligt til nære destinationer som Hamborg og Lübeck.

“Det går fremad, og vi kan høre fra vores kolleger i branchen, at de oplever samme tendens. Mange har det som en tradition at tage til julemarked i Tyskland for at komme i julestemning”, siger Heidi Maak, administrerende direktør for Vitus Rejser, der er et af de syv busselskaber, som magasinet Grænsen har været i kontakt med.  

 

Det danske er en del af Flensborgs image

Også i Sydslesvig trækker det store julemarked i Flensborg danskere til. Hos Flensborgs Turistkontor anslår direktør Gorm Casper, at danskere udgør omkring 60 til 70 procent af julemarkedets samlede besøgende, og at der i de seneste år er kommet endnu flere danske besøgende til.

“Vi er meget glade for de mange danske gæster. Deres afslappede måde at shoppe på skaber en særlig atmosfære. Og tyskerne elsker det, når det danske sprog kan høres i alle gader i Flensborg. Det er noget specielt”, siger Gorm Casper, der selv taler flydende dansk. Han fremhæver, at man derfor har givet julemarkedet sloganet “Hygge, Herz und Lichterglanz”.

De mange danske besøg kan også mærkes i hotel- og restaurantbranchen i byen og resten af regionen, der ligeledes har oplevet en stigning i antallet af danske gæster, der ankommer i november og december måned, i forhold til tidligere år, fortæller Gorm Casper. En stigning, der ifølge ham blandt andet skyldes, at turistkontoret flere steder har reklameret på dansk, blandt andet på Facebook.

Og så har man i nu flere år også kunnet møde dansktalende personale i mange af julemarkedets stande.

“Det danske er jo en del af Flensborgs image. Danskerne er vores medborgere, men de er også vores besøgende”, siger han.