Dannebrog - 800 års jubilæum

Dato

Ringe Bibliotek (store Sal), indgang fra Centrumpladsen, 5750 Ringe

Det er overalt. Det røde flag med det hvide kors. Det lille flag har haft stor betydning, siden det på en sommerdag i 1200-tallets Estland dalede ned fra himlen og sørgede for dansk sejr i korstogskrigen. Myten og erindringen sidder dybt i danske borgere i dag. Dannebrog er også virkelighed. Staten, kongen og adelen tog nemlig flaget til sig, inden det i 1800-tallet blev for folket. I dag kipper vi med flaget, straks der er det mindste at fejre, og vi viser det frem året rundt i butikker og på markeder. Som nationalt symbol signalerer Dannebrog en slags enhed, fællesskab og identitet – men det sætter også følelser i brand. Torben Kjersgaard Nielsen, lektor i middelalderhistorie ved Aalborg Universitet, hejser flaget og fortæller om myten og om brug af Dannebrog siden dengang, himlen åbnede sig. Foredragsholderen har for nylig forfattet bogen Dannebrog i serien 100 Danmarkshistorier udgivet af Aarhus Universitetsforlag.
Foredraget sker i samarbejde med Folkeuniversitetet Ringe-Ryslinge.
Entre: 50 kr. (incl. kaffe og kage).