3-dages-tur

Dato

Lyngby st. 07.30, Herlev st. 07.50 og Høje Taastrup st. 08.15

13. – 15. september 2019.
Turens pris: (med tilskud fra foreningen)
2.700 kr. pr. person i delt dobbeltværelse og
2.900 kr. pr. person i enkeltværelse som dækker:
Busrejse i moderne langtursbus (med toilet), 2 overnatninger på Hotel Ballumhus i Ballum, værelse med bad og toilet.
Helpension fra frokost fredag til kaffe søndag eftermiddag, alle udflugter og entreer. Drikkevarer er ikke inkluderet

Program for turen 13.-15. september 2019
(Ret til ændringer forbeholdes)

Fredag, den 13. september 2019
Vi kører over Storebælt mod Tirpitz Museet ved Blåvand. Undervejs holder vi en kort frokostpause i Vejen Idrætscenter med 2 stk. smørrebrød og 1 øl/vand pr. person - madpakke er ikke nødvendig denne gang.
Det danske arkitektfirma BIG/Bjarke Ingels har skabt en spændende ramme omkring Tirpitz Museet - skjult under sandet i det fredede landskab.
Efter en 30 min. intro og udlevering af audioguide og armbånd i bussen, går vi samlet ind i museet gennem tunnelen.
Herefter går man rundt på egen hånd og med kyndig vejledning af audioguiden. Museet rummer bl.a fire faste udstillinger
Vi afslutter besøget med eftermiddagskaffe og kage, inden vi kører sydpå til Ballumhus i Ballum, hvor vi skal bo de næste 2 nætter.

Lørdag, den 14. september 2019
Efter morgenmaden kører vi til Møgeltønder, en af Danmarks ældste byer med mange velbevarede og fredede huse, især i den maleriske Slotsgade.
Møgeltønder Kirke er ca. 800 år gammel og er byens ældste bygning. Den er en af landets største landsbykirker og anses for at være en af Sønderjyllands betydeligste seværdigheder med et usædvanligt righoldigt inventar og har Danmarks ældste kirkeorgel. Kirken har i nyere tid dannet ramme om flere kongelige begivenheder. Vi besøger kirken, hvor Jens Nissen vil fortælle om kirken og dens historie.
Frokosten spiser vi syd for grænsen i Aventoft – så husk pas og evt. lidt Euro.
Vi kører tilbage til Møgeltønder for at få en rundvisning på Schackenborg Slot, der i 11 generationer var ejet af Schack-slægten og som siden 1978 har været ejet af Prins Joachim og hans familie. I 2014 overgik slottet til Schackenborg Fonden og blev åbnet for offentligheden. Dette har muliggjort en rundvisning på slottet med guide. Der er ingen elevator på slottet.

Ikke langt fra slottet skal vi se Slotfeltladen med landets største stråtag, som blev opført i midten af 1800-tallet og hørte under Schackenborg. Laden er blevet total restaureret senest i 2015 og er i dag kulturhus. Efter besøget på slottet drikker vi eftermiddagskaffen på Schackenborg Slotskro.

På hjemvejen til Ballum gør vi ophold ved Trøjborg Slotsruin. Trøjborg var i renæssancen en imponerende herregård opført i 1580erne. I dag henligger Trøjborg som en stemningsfuld ruin. Dele af murværket og indgangspartiets murpiller ”De syv jomfruer” er bevaret.

Søndag, den 15. september 2019

Efter morgenmaden tager vi afsked med Ballum for at køre nogle kilometer mod syd, hvor vi besøger Zeppelin- & Garnisonsmuseet i Tønder. Fra 1864 til 1920 var området op til Kongeåen under tysk herredømme. Tyskerne havde under 1. verdenskrig anlagt en stor Zeppelinbase i Tønder. Basen var en lille by i sig selv, idet den var selvforsynende med næsten alt Den blev bombet fra et engelsk hangarskib nogle få uger før afslutningen af krigen i 1918. Efter genforeningen med Danmark i 1920 rykkede det danske militær ind på området.

Vi spiser middag på Øster Højst Kro og kører derefter nordpå til Harndrup på Fyn.

I Harndrup ligger Humlemagasinet, som åbnede i 1990 og siden har udviklet sig til et sted med kulturhistoriske udstillinger – i år om ”Frederik VII og Grevinde Danner”. Det historiske dukkemuseum viser 137 porcelænsdukker med kopier af autentiske kostumer fra den danske historie. Desuden er der Humlemuseet, Sigfred Pedersen museum og 25 temahaver. Kaffen serveres i de private stuer, som er en oplevelse i sig selv.

Vi kører hjem over Storebæltsbroen og forventer at være i Høje Taastrup ved 19-20-tiden.

Tilmelding:
Til Marlies Lorenzen enten på e-mail marliesgun@gmail.com
eller telefon 2533 5689 / 4484 4527.

Depositum: kr. 1.000 kr. pr. person eller hele beløbet betales ved tilmeldingen. Restbeløbet betales senest 30. august.
Beløbet indbetales på Sydslesvig Weekends konto i Danske Bank, Glostrup – Reg.nr. 1552 kto.nr. 572 2950
HUSK at anføre NAVN(E) på indbetalingen

Hurtig tilmelding anbefales!

Afbud kan senest ske 14 dage før afrejse. Efter den tid må man af hensyn til turens økonomi betale fuld pris, såfremt vi ikke kan få pladsen besat.