Foredrag

Dato

”Kedelhuset” (ved siden af Frivilligcenter Hillerød), Fredensvej 12 B, Hillerød

100 års dagen for afstemningen i ”Zone 1”. Netop på dagen, den 10. februar, foregik folkeafstemningen i Nordslesvig. ”Zone 1”, og var det første sted befolkningen skulle spørges, om de ønskede genforening med Danmark, efter 56 år under preussisk/tysk herredømme. Ca. 75% stemte for Danmark, og derfor har vi nu området Sønderjylland, selv om det efter regionernes indførelse er blevet en del af Region Syd. Afgørelsen denne dag for 100 år siden, fejrer vi med en levende legende, nemlig sønderjyden Hans Jørgen Bonnichsen. Det er ingen hemmelighed, at du de senere år sikkert har kendt Bonnichsen præsenteret under andre former, men denne dag er det primært som sønderjyden, der fortæller om sin baggrund som ”Barn af grænselandet”. Ud over Bonnichsens indlæg, vil vi synge et par velvalgte sange fra grænselandet, og der vil blive serveret kaffe/te, og en del forskellige kager. Har dine naboer endnu ikke hørt om grænselandet, så kunne dette være dagen! (Har du mod på at være med til at øge udbuddet af kager, kontakt gerne formanden)
Pris: Medlemmer kr. 30,-. (Gæster kr. 50,-.)