Foredrag med Poul Marcus - Kongeåen

Dato

Bibliotekssalen i Toftlund

Kongeåen, Vi følger åen fra dens ”delta”, de mange udspring og tværs over landet til udløbet syd for Esbjerg. Historie på historie bliver ridset op! Om tyske og danske grænsevagter, deres liv – smuglerier – varemangel, sortbørshandel, domænegårde, vandtransport, vadesteder, ”færger”, broer, bl.a. frihedsbroen, højskolerne, forsamlingshusene samt Skibelund Krat og om pigen fra Kamstrup der hjalp omkring 400 flygtninge af mange nationaliteter over grænsen. Men – vi følger også grænsen fra Hejlsminde, Kolding Å, omkring de 7 sogne – samt naturligvis – området øst om Ribe til grænsesten nummer 1. Den der står ved Kong Christian X.’s Dige nord for Hviding Kirke. Velkommen til et foredrag, som bygger på utallige besøg i lokalhistoriske arkiver, hos dejlige personligheder i deres private hjem og ALT SAMMEN understøttet af egne fotooptagelser. Arrangør: Bibliotekerne, Sprogforeningen, Foreningen Norden og Tønder Amts Grænseforening. Pris : 75 kr incl. kaffe. Tilmelding : på tbib.dk eller mød op ved indgangen.