Bennetgaards betydning for Genforeningen

Dato

Bennetgaard, Skravevej 5, 6630 Rødding

Åbent hus arrangement Bennetgaard og Rødding-Vejen Grænseforening. Lørdag den 6. og søndag den 7. juni kl.10-16. Bennetgaard har en unik og spændende historie, der netop er centreret omkring fremmedherredømmet og genforeningen. Den drejer sig bl.a. om stærke personligheder, der satte alt ind på at bevare danskheden i sognet efter 1864. Hjemmet får ofte besøg af større og mindre grupper fra hele landet, som altid bliver overrasket og begejstret over, at der findes et sådant sted i Danmark. Arrangementet foregår over en weekend, og vil bestå af bl.a. film og video-materiale omhandlende tiden før og efter fremmedherredømmet. Til dels udvalgte frekvenser af et stedligt opført amatørskuespil skrevet af en Kloppenborg -Skrumsager i 1900-tallet omhandlende ovenstående tema og dels nyere interviews og historiefortælling. Der vil være fremlagt og ophængt masser af billeder og skriftligt materiale og plancher fra starten af Bennetgaards historie og virke som hvilehjem for det danske mindretal i Sydslesvig. Der vil desuden være skriftligt materiale til uddeling. Der vil være guidede rundvisninger og forskellig musikalsk underholdning i løbet af de 2 dage. Personer med stor viden om tiden før og efter genforeningen vil stå til rådighed for evt. spørgsmål. Der vil være små indslag til børn af historisk art. Der serveres et lettere traktement. Skrave Hjemstavnsforening vil være repræsenteret i egne lokaler på Bennetgaard med egnens historie fra 1864 til 1920. I anledning af 100-året vil Rødding-Vejen Grænseforening udstille i et telt i haven.