Folkefest i Jelling i anledning af Genforeningsjubilæet 2020

Dato

Jelling

Grænser og national identitet før, nu og i fremtiden – Fredag den 24. og lørdag den 25. april for hele familien. Folkefesten bliver en nyfortolkning af de folkefester, der var populære i Jelling både før og efter 1920, og har særligt fokus på oplysning og underholdning til børn og unge ved UCL-Jelling/HistorieLab, Jelling Fælles sportsklub og Rideforening samt VejleMuseerne. Sigurd Barrett fortæller om Genforeningen for børn, Trioen Zenobias sangkoncert for børn og voksne, Podcast for unge i biografen. Brandbjerg Højskole: Temadag om sprog og kultur, Grænseforeningen debatarrangementer: Grænsebegreb under forandring samt Design og tekstile håndværk som kampmidler. Høj-fællessang ved Engelsholm Højskole, Jelling Asylcenter inviterer til rundtur, Lars Lilholt og Jelling Musikfestival giver koncert med en ny Genforeningssang. Jelling Lokalarkiv fortæller on spot historier om seminarister fra Sønderjylland i 1919. Arrangører: Grænseforeningen kreds 20, Kongernes Jelling, UCL-HistorieLab, Brandbjerg Højskole, VejleMuseerne, Jelling Lokalhistoriske Arkiv, Jelling Musikfestival og Vejle Kommune. Folkefesten er støttet af Kulturministeriet, Region Syddanmark, Nordea Fonden, Jelling Sparekasses Fond samt Vejle Kommunes Kulturudvalg og Grænseforeningen.