Danmark syd for grænsen - en kulturguide til Sydslesvig

Dato
Sted

Rudersdal administrationscenter, Stationsvej 36, 3400 Birkerød (vis avis Birkerød station og stoppested for 500S)

Hans Christian Davidsen, Kulturredaktør på Flensborg Avis fortæller om: Danmark syd for grænsen - en kulturguide til Sydslesvig. Hans Christian Davidsen har skrevet bogen »Danmark syd for grænsen - en kulturguide til Sydslesvig«, der godt nok er en guide, men i højere grad en bog med 21 journalistiske essays om kendte, men især mindre kendte steder af kulturel og kulturhistorisk interesse syd for grænsen. Bogen fortæller historierne bag en række museer, mindesteder om kunst og kultur - næsten alle afsnit har en eller anden dansk vinkel. Hør for eksempel om en mindretalsdansker, der genopdagede en synagoge, som nazisterne havde beslaglagt og indrettet som fiskerøgeri, historien om Nolde-museet, der i mange år nægtede forskere udefra adgang til arkiverne og om den største samling af skagensmalerier uden for Danmark. I anledning af 100-året for genforeningen vil Davidsen efter pausen fortælle om tyske kræfter, der den dag i dag ikke anerkender ordet genforening, om de to mindretal der heller ikke kan fejre genforeningen på samme måde som danskerne - kort sagt: Om det som andre kalder »Slesvigs deling«. Hans Christian Davidsen, er født 1965 i Haderslev. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole, derefter redaktionssekretær og journalist på JydskeVestkysten. Siden 1996 kulturredaktør på Flensborg Avis. Er desuden tilknyttet DR P1 Kultur som kulturvejleder og er vært på web tv-serien »Kultur på grænsen« produceret af Flensborg Avis.