historie

Fortid, nutid, fremtid

Historie er dels viden og fortælling om menneskers fortid, dels selve fortiden. Men historie er så meget mere end det. Som den franske filosof Simone Weill har sagt: ”Hvis man ikke kender fortiden, forstår man ikke nutiden og egner sig ikke til at forme fremtiden”.

De franske tropper i det øjeblik, de stormer frem til angreb ved Moulin-sous-Touvent. Foto: Museum Sønderjylland.

En sorgens dag i sønderjysk historie

Tilføjet 05. okt 2018 - 13:14
Del nyheden
100-året for Første Verdenskrigs afslutning nærmer sig. En god anledning til at læse eller genlæse bogen Den sorte dag ved Moulin, der udkom sidste år og handler om et slag, der fandt sted 6. juni 1915 nord for Paris, hvor 105 sønderjyder mistede livet.

I traditionel dansk stil er den hvide mur omkring den sønderjyske kirkegård i Braine beklædt med røde teglsten.

Faldne sønderjyder mindes i Frankrig

Tilføjet 05. okt 2018 - 12:38
Del nyheden
100-året for Første Verdenskrigs afslutning markeres 11. november på den sønderjyske kirkegård i Frankrig. Det sker formentlig med deltagelse af Prins Joachim og Prinsesse Marie.

Dannevirkeruinen står i næsten oprindelig fremtoning visse steder. Andre steder er den helt forsvundet eller mindre velbevaret. Foto: SSF/ Tim Riediger

Dannevirke er porten til Norden

Tilføjet 23. aug 2018 - 09:55
Del nyheden
Det historiske voldanlæg Dannevirke og vikingebyen Hedeby blev i juni optaget på UNESCOs Verdensarvsliste. Optagelsen vil være med til at give Dannevirke en ny betydning som mødested mellem nord og syd, vurderer museumsinspektør René Rasmussen, Sønderborg Slot

I München har man haft en diskussion om, hvorvidt man ønskede snublesten lagt ned i byens fortove eller ej, sådan som det er sket i en række andre tyske storbyer. Kompromisset blev for nylig, at mindeplader over ofrene for nazismen placeres på bygninger, hvor ofrene boede, eller på standere foran bygningerne. Ny bog fortæller historien om snublestenene, der er udtryk for moderne erindringskultur i Tyskland, skriver Moritz Schramm. Foto: Michael Nagy/Presseamt München

Fedder Feddersen er landmand i Rørkær ved Tønder og dertil digegreve. Foto: H. O. Gabelgaard

Den, der ikke vil dige, må vige

Tilføjet 30. maj 2018 - 09:21
Del nyheden
I Sønderjylland bærer ti mænd på en helt særlig titel og varetager et helt særligt, livsvigtigt hverv. Digegreverne måtte dog læse om det i avisen, da syv af de gamle diger i Sønderjylland for nyligt blev fredet

”Ewich tosamende ungdelt”, lyder det i Ribebrevet, hvori den danske kong Christian I. udsteder løfter til Slesvig og Holstens stormænd. August Thomsen (1815-1886): ”Christian I. aflægger ed på at holde Ribebrevet 1460”. Ca. 1857. Olie på lærred. 43 x 53 cm. Foto fra bogen: Museum Sønderjylland & Historisk Samfund for Als og Sundeved, 2017.

”Under Sandet” fra 2015 satte fokus på de tyske mineryddere ved den jyske vestkyst efter Anden Verdenskrig. John V. Jensen, der er museumsinspektør ved VardeMuseerne, står bag en ny udstilling om denne minerydning på Tirpitz Museum i Blåvand. Udstillingen åbner efter planen i februar 2019.

Tyske soldater lægger pigtråd nær Toftlund. Credit: Foto i privateje, trykt med tilladelse fra ejerne.

Da verdenskrigen kom til Sønderjylland

Tilføjet 12. feb 2018 - 15:30
Del nyheden
Omfattende værk skildrer virkningerne af Første Verdenskrig i et sønderjysk sogn. Toftlund Sogn blev i 1916 base for tyskernes anlægning af Sikringsstilling Nord, der skulle forsvare den tyske grænse mod briterne. Der boede et betydeligt tysk mindretal i Toftlund, men forfatterne bogen betragter den som entydigt dansk

Foto: Scanpix.

Genforeningssten frem i lyset

Tilføjet 12. feb 2018 - 15:07
Del nyheden
Da Nordslesvig i 1920 kom tilbage til Danmark, blev der rejst en stor mængde genforeningssten rundt omkring i landet inden for en kort årrække. Fra 1920 til 1938 blev der således rejst i alt 561 genforeningssten. Dermed er Genforeningen den ene begivenhed på dansk jord, der findes flest mindemærker over i Danmark.

"Hvis nogen vil påstå, at der ikke sker fremskridt i denne verden, så skal de bare følge det dansk-tyske grænseland."

Storværk om skoledramaerne i Sydslesvig

Tilføjet 08. dec 2017 - 10:48
Del nyheden
Sydslesvigeren Hans Andresen, der selv har arbejdet på de danske skoler i en menneskealder, viser både, hvor store konflikterne har været på det danske mindretals skoler, og hvor meget bedre sameksistensen er blevet.