historie

Fortid, nutid, fremtid

Historie er dels viden og fortælling om menneskers fortid, dels selve fortiden. Men historie er så meget mere end det. Som den franske filosof Simone Weill har sagt: ”Hvis man ikke kender fortiden, forstår man ikke nutiden og egner sig ikke til at forme fremtiden”.

“Sønderjylland er bare sådan en slags vedhæng til Danmark”, siger Erling Jepsen, der har brugt sit forfatterskab til at beskæftige sig med sit sønderjyske ophav på godt og ondt. Foto: Kennet Islandi Havgaard / Ritzau Scanpix

Erling Jepsen: ”Sønderjyllands historie er underfortalt”

Tilføjet 05. dec 2018 - 11:40
Del nyheden
Erling Jepsen vil med sin nye roman, Erna i krig, oplyse om de dansksindede sønderjyder, der måtte kæmpe på tysk side i Første Verdenskrig. Men for forfatteren er bogen også et forsøg på at finde tilbage til sine egne rødder i den sønderjyske hjemstavn, han hele livet har næret ambivalente følelser for

I Krig & Kærlighed er en ny dansk storfilm om Første Verdenskrig og Sønderjylland. Foto: Udsnit af filmplakat. Fridthjof Film

Genforeningsstenen i Øsby øst for Haderslev er én af de 650 sten, som kultur- og kirkeminister Mette Bock har valgt at frede. Foto: Wikimedia Commons

Knud-Erik Therkelsen er generalsekretær i Grænseforeningen.

De franske tropper i det øjeblik, de stormer frem til angreb ved Moulin-sous-Touvent. Foto: Museum Sønderjylland.

En sorgens dag i sønderjysk historie

Tilføjet 05. okt 2018 - 13:14
Del nyheden
100-året for Første Verdenskrigs afslutning nærmer sig. En god anledning til at læse eller genlæse bogen Den sorte dag ved Moulin, der udkom sidste år og handler om et slag, der fandt sted 6. juni 1915 nord for Paris, hvor 105 sønderjyder mistede livet.

I traditionel dansk stil er den hvide mur omkring den sønderjyske kirkegård i Braine beklædt med røde teglsten.

Faldne sønderjyder mindes i Frankrig

Tilføjet 05. okt 2018 - 12:38
Del nyheden
100-året for Første Verdenskrigs afslutning markeres 11. november på den sønderjyske kirkegård i Frankrig. Det sker formentlig med deltagelse af Prins Joachim og Prinsesse Marie.

Danevirkeruinen står i næsten oprindelig fremtoning visse steder. Andre steder er den helt forsvundet eller mindre velbevaret. Foto: SSF/ Tim Riediger

Danevirke er porten til Norden

Tilføjet 23. aug 2018 - 09:55
Del nyheden
Det historiske voldanlæg Danevirke og vikingebyen Hedeby blev i juni optaget på UNESCOs Verdensarvsliste. Optagelsen vil være med til at give Dannevirke en ny betydning som mødested mellem nord og syd, vurderer museumsinspektør René Rasmussen, Sønderborg Slot

I München har man haft en diskussion om, hvorvidt man ønskede snublesten lagt ned i byens fortove eller ej, sådan som det er sket i en række andre tyske storbyer. Kompromisset blev for nylig, at mindeplader over ofrene for nazismen placeres på bygninger, hvor ofrene boede, eller på standere foran bygningerne. Ny bog fortæller historien om snublestenene, der er udtryk for moderne erindringskultur i Tyskland, skriver Moritz Schramm. Foto: Michael Nagy/Presseamt München

Finn Slumstrup døde i sit hjem på Ærø 5. juli 2018. Han blev 76 år. Foto: Anne Mette Holstein

Mindeord om Finn Slumstrup: En mand i dialog

Tilføjet 01. aug 2018 - 15:51
Del nyheden
MINDEORD. Formand for Grænseforeningen Jens Andresen og generalsekretær Knud-Erik Therkelsen har skrevet mindeord om Finn Slumstrup, der var formand for Grænseforeningen 2005 til 2014.

Fedder Feddersen er landmand i Rørkær ved Tønder og dertil digegreve. Foto: H. O. Gabelgaard

Den, der ikke vil dige, må vige

Tilføjet 30. maj 2018 - 09:21
Del nyheden