historie

Fortid, nutid, fremtid

Historie er dels viden og fortælling om menneskers fortid, dels selve fortiden. Men historie er så meget mere end det. Som den franske filosof Simone Weill har sagt: ”Hvis man ikke kender fortiden, forstår man ikke nutiden og egner sig ikke til at forme fremtiden”.

Anke Spoorendonk har gennem årene været engageret i mange projekter i Sydslesvig. Blandt andet var hun en aktiv kraft, da Kobbermølle Industrimuseum i Harreslev blev etableret i 1980’erne. Kobbermølle, Kupfermühle på tysk, blev grundlagt af kong Christian den Fjerde i 1602. Her blev der fremstillet kobberplader til slotsbyggerier og til flåden i København foruden brugsgenstande i kobber og messing. Kobbermalmen kom bl.a. fra minerne i Rørås i Norge og blev sejlet til Krusåen ved udmundingen af Flensborg Fjord. ”Historien binder os sammen med Norden”, siger Anke Spoorendonk. Foto: Lars Salomonsen

Anke Spoorendonk: ”Vi har brug for det nordiske fællesskab”

Tilføjet 07. feb 2019 - 14:57
Del nyheden
Anke Spoorendonk blev en del af det danske mindretal, da hendes slesvigske forældre sendte hende i dansk børnehave og skole i Sydslesvig efter Anden Verdenskrig. Siden da har den tidligere Europa-, justits- og kulturminister i Slesvig-Holsten været optaget af mindretalsspørgsmål og det nordiske. I en alder af 71 år er hun ny formand for Foreningen Norden i Sydslesvig, der i år fylder 100 år

Da Anna Elisabeth Jessen kom på gården som barn, hang portrætterne af hendes bedstemors bror, der døde i tvungen tysk krigstjeneste under Første Verdenskrig, og hans søster, der var død af tuberkulose inden krigen, centralt placeret i den fine stue. De afdøde familiemedlemmer spillede en stor rolle i familiens liv og var med til at inspirere Anna Elisabeth Jessen til at skrive en slægtsroman med afsæt i 1. verdenskrig. Foto: Flemming Jeppesen

“Den store krig og den store verden er tættere på hernede”

Tilføjet 07. feb 2019 - 14:56
Del nyheden
I Nordslesvig fylder Første Verdenskrig og europæisk politik meget mere end i resten af Danmark – på godt og ondt. Det har Anna Elisabeth Jessen skrevet en bog om, en slægtsroman, der fortæller en families historie fra 1914-2014 inspireret af hendes egen families historie.

Afstemningsfesten på Folkehjem i Aabenraa er i dag den mest kendte. Den arrangeres af Sprogforeningen, Foreningen Norden, Frederiksklubben, Sønderjydsk Skoleforening og Grænseforeningen Aabenraa. Foto: folkehjem.dk

Afstemningsfester har ændret karakter

Tilføjet 07. feb 2019 - 10:37
Del nyheden
Den 10. februar 1920 stimlede dansksindede sønderjyder sammen i forsamlingshuse og andre mødesteder for at feste. Det gjorde de i forventning om, at den folkeafstemning, der fandt sted den dag, ville falde ud til dansk fordel.

“Sønderjylland er bare sådan en slags vedhæng til Danmark”, siger Erling Jepsen, der har brugt sit forfatterskab til at beskæftige sig med sit sønderjyske ophav på godt og ondt. Foto: Kennet Islandi Havgaard / Ritzau Scanpix

Erling Jepsen: ”Sønderjyllands historie er underfortalt”

Tilføjet 05. dec 2018 - 11:40
Del nyheden
Erling Jepsen vil med sin nye roman, Erna i krig, oplyse om de dansksindede sønderjyder, der måtte kæmpe på tysk side i Første Verdenskrig. Men for forfatteren er bogen også et forsøg på at finde tilbage til sine egne rødder i den sønderjyske hjemstavn, han hele livet har næret ambivalente følelser for

I Krig & Kærlighed er en ny dansk storfilm om Første Verdenskrig og Sønderjylland. Foto: Udsnit af filmplakat. Fridthjof Film

Genforeningsstenen i Øsby øst for Haderslev er én af de 650 sten, som kultur- og kirkeminister Mette Bock har valgt at frede. Foto: Wikimedia Commons

Knud-Erik Therkelsen er generalsekretær i Grænseforeningen. Foto: Grænseforeningen

De franske tropper i det øjeblik, de stormer frem til angreb ved Moulin-sous-Touvent. Foto: Museum Sønderjylland.

En sorgens dag i sønderjysk historie

Tilføjet 05. okt 2018 - 13:14
Del nyheden
100-året for Første Verdenskrigs afslutning nærmer sig. En god anledning til at læse eller genlæse bogen Den sorte dag ved Moulin, der udkom sidste år og handler om et slag, der fandt sted 6. juni 1915 nord for Paris, hvor 105 sønderjyder mistede livet.

I traditionel dansk stil er den hvide mur omkring den sønderjyske kirkegård i Braine beklædt med røde teglsten.

Faldne sønderjyder mindes i Frankrig

Tilføjet 05. okt 2018 - 12:38
Del nyheden
100-året for Første Verdenskrigs afslutning markeres 11. november på den sønderjyske kirkegård i Frankrig. Det sker formentlig med deltagelse af Prins Joachim og Prinsesse Marie.

Danevirkeruinen står i næsten oprindelig fremtoning visse steder. Andre steder er den helt forsvundet eller mindre velbevaret. Foto: SSF/ Tim Riediger

Danevirke er porten til Norden

Tilføjet 23. aug 2018 - 09:55
Del nyheden