mindretal

Dansk i Tyskland

På den tyske side af den dansk-tyske grænse, i Sydslesvig, bor ca. 50.000 dansksindede tyske statsborgere, der er organiseret i en række foreninger, bl.a. Sydslesvigs Forening (SSF), Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW) og Dansk Skoleforening. De udgør et nationalt mindretal i Tyskland på linje med frisere, sorbere, romaer og sinti.

Magasinet Grænsen guider til sommeroplevelser i Sydslesvig. Det sker i samarbejde med det danske mindretals nye turisme- og kulturportal 'Oplev Sydslesvig'. Foto: Colourbox

Fem forslag til sommeroplevelser i Sydslesvig

Tilføjet 03. jun 2019 - 13:41
Del nyheden
Mange danskere kører sydpå, når kalenderen viser juli måned og sommerferie. Men hvad nu hvis køreturen ikke behøvede at være så lang? I samarbejde med det danske mindretals nye turisme- og kulturportal ‘Oplev Sydslesvig’ guider magasinet Grænsen til sommeroplevelser i det sydslesvigske grænseland.

Portalen 'Oplev Sydslesvig' skal få flere danskere til at møde det danske mindretal i Sydslesvig. Foto: sydslesvig.de

Ny hjemmeside skal få danskerne til at opleve Sydslesvig

Tilføjet 03. jun 2019 - 13:34
Del nyheden
Det danske mindretals nye turisme- og kulturportal ‘Oplev Sydslesvig’ er nu tilgængelig på en ny hjemmeside, www.oplev-sydslesvig.dk. Målet er at få flere danskere til at møde mindretallet og opleve det sydslesvigske område, der er meget mere end billige grænsebutikker, forklarer oplevelseskoordinator Nikolai Lengefeldt

Sydslesvig-teltet vil også i år være centrum for debat, underholdning og sønderjysk kaffebord på Folkemødet på Bornholm. Her foto fra sidste år. Foto: Grænseforeningen

Besøg Sydslesvig-teltet på Folkemødet på Bornholm

Tilføjet 03. jun 2019 - 12:07
Del nyheden
Der er lagt op til folkeligt og hyggeligt samvær, når de sydslesvigske foreninger, Folketingets Sydslesvigudvalg, Den danske ambassade i Berlin, Den tyske ambassade i København og Grænseforeningen inviterer indenfor i Sydslesvig-teltet på Folkemødet på Bornholm, der i år løber af stablen fra torsdag den 13. til søndag den 16. juni.

"I hverdagen oplever de fleste, at vi i Europa er afhængige af hinanden på tværs af grænser", skriver Jens Andresen, formand for Grænseforeningen, i sin leder.

Nyvalgt EU-parlament skal sikre regional udvikling i Europa

Tilføjet 03. jun 2019 - 11:00
Del nyheden
De nyvalgte EU-parlamentarikere skal sikre, at disse grænseoverskridende aktiviteter udbredes endnu mere, skriver Jens Andresen, formand for Grænseforeningen, i sin leder.

Henrik Skov Kristensen: “Gerningsmænd eller ofre? Erindringen i det tyske mindretal i Sønderjylland om nazismen, verdenskrigen og retsopgøret i komparativ belysning”, Historisk Samfund for Sønderjylland 2019, 399 sider, 248 kr.

Karl Otto Meyer repræsenterede Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW) i den slesvig-holstenske landdag fra 1971-1996. Fotos fra bogen

Karl Otto Meyer var et fyrtårn i det danske mindretals historie

Tilføjet 07. feb 2019 - 14:38
Del nyheden
BOGANMELDELSE: Hvis man vil forstå det danske mindretal og det dansk-tyske forhold bedre, kan det anbefales at læse ny bog om Karl Otto Meyer, skriver Jørgen Møllekær, chefredaktør på Flensborg Avis

Den plakat, der er fremstillet i anledning af De Danske Årsmøder i Sydslesvig, der finder sted den 24. til 26. maj 2019, forestiller de fem nordiske svaner. En ruin af murværk skal illustrere Dannevirke, der i 2018 kom på UNESCOs Verdensarvsliste sammen med Hedeby. Årsmødeplakaten er fremstillet af billedkunstneren Inka Sigel. Foto: Udklip af årsmødeplakaten 2019

Årsmøde med Norden som tema

Tilføjet 01. feb 2019 - 14:12
Del nyheden
Når De Danske Årsmøder i Sydslesvig løber af stablen den 24. til 26. maj 2919, bliver det med ”Norden møder Sydslesvig” som tema.

Projektleder Wienke Reimer, der selv kommer fra det danske mindretal i Sydslesvig, er i fuld gang med at skabe kontakt til europæiske unge med mindretalsbaggrund og invitere dem på et 13-ugers kursus på Jaruplund Højskole i sommeren 2020: ”Jeg har allerede fået så mange positive tilbagemeldinger”, siger Wienke Reimer, der her ses ved Nyhavn i København. En af de såkaldte Minority Labs i 2019, der går forud for højskolekurset, afholdes i København. Foto: Grænseforeningen

Et interview med Carles Puigdemont er blevet offentliggjort på 12 forskellige sprog i 18 mindretalsaviser rundt om i Europa. Mindretalsaviserne bør træde varsomt i den sag, mener professor Jørgen Kühl

Mindretalsaviser kritiseres for mikrofonholderi

Tilføjet 05. dec 2018 - 12:57