Sprog og kultur

Pas på dansk

Sprog er et særtræk ved mennesket og en af de stærkeste identitetsmarkører. Vi udtrykker bedst vore inderste tanker og følelser på det sprog, vi er vokset op med. Vi har også et særligt fællesskab med dem, vi deler sprog med. Derfor er det så væsentligt for eksempelvis det danske mindretal i Sydslesvig at bevare dansk som tale- og skriftsprog i det daglige liv samtidig med, at det danske mindretal selvfølgelig taler og skriver tysk.

Matilde Kirk Sørensen bor hos familien Milord i Nibøl i skoleåret 2018/19. På billedet ses (fra venstre): Benjamin, Sarah, Matilde, sønnerne Fiete (stående) og Paul samt beaglen Amy. Foto: Grænseforeningen

”Hvis jeg ikke lige kan formulere mig på tysk, kan de fleste heldigvis også dansk”

Tilføjet 01. feb 2019 - 14:43
Del nyheden
16-årige Matilde Kirk Sørensen er eneste danske folkeskoleelev, der tager 10. klasse i Sydslesvig i skoleåret 2018/19 gennem Rejsekontoret, Dansk Skoleforening for Sydslesvig. Magasinet Grænsen har besøgt hende på Læk Danske Skole og hos værtsfamilien i Nibøl.

Elevudveksling gennem projektet Feriebarn.dk er en oplagt mulighed for, at danske elever kan få afprøvet deres tyske, mener Carl Kinze, der er næstformand i Tysklærerforeningen for Grundskolen. Foto: Feriebarn.dk

"Grænselandet er en usleben diamant for tyskundervisningen i grundskolen"

Tilføjet 14. sep 2018 - 10:21
Del nyheden
Når Tysklærerforeningen for Grundskolen holder Tysklærerdag 2018 i Flensborg til november er det med særligt fokus på de mange muligheder, grænselandet giver for både danske elever og lærere, når det gælder det tyske sprog. Det siger foreningens næstformand, Carl Kinze, der organiserer uddannelses- og netværksarrangementet i samarbejde med Grænseforeningen og undervisningsportalen Grenzgenial

Jule Sösemann, der i sommer blev student fra Duborg-Skolen i Flensborg, mener ikke, man behøver vælge det tyske fra for at være en del af det danske mindretal i Sydslesvig.

”Det danske er kommet naturligt til mig”

Tilføjet 23. aug 2018 - 09:59
Del nyheden
Selvom 19-årige Jule Sösemann har tyske forældre og kalder sig ”pæretysk”, er hun også dansk. Når man som hun har gået i dansk børnehave og på dansk skole i Sydslesvig, vokser man helt naturligt op med dansk sprog og kultur.

Hamborg Hallig er en lille ø i Vadehavet og er én af mange spændende feriemål i Sydslesvig. Foto: Hallig-Krog

Michael Schulte, der tilhører det danske mindretal i Sydslesvig, optrådte ved det europæiske Melodi Grand Prix i maj og fik 12 point af de danske tv-seere. Nu håber han på en karriere i Danmark. Foto: PR-foto

"Jeg vil gerne give koncerter i Danmark"

Tilføjet 30. maj 2018 - 10:12
Del nyheden
Ved det europæiske Melodi Grand Prix i maj håbede sydslesvigske Michael Schulte, der stillede op for Tyskland, at danskerne ville stemme på ham. Det gjorde danskerne med maksimalt pointtal

”Jeg kommer til at holde et meget langt foredrag, for vi overser så meget i Tyskland”, siger Lykke Friis, der på højskolekurset skal holde foredrag om det gode danskerne overser i Tyskland. Foto: Scanpix (Scanpix ID: 20140506-032131-pf)

Hvad er det gode ved Tyskland, vi overser?

Tilføjet 18. apr 2018 - 12:10
Del nyheden
Rødding Højskole og Grænseforeningen inviterer på et højskolekursus om grænselandet, der fokuserer på, hvordan kunst, kultur og mennesker bygger bro mellem Danmark og Tyskland. Prorektor på Københavns Universitet Lykke Friis er blandt foredragsholderne

”Hvis vi viser åbenhed og forståelse kan vore og andres traditioner gavne fællesskabet”, skriver Jens Andresen, formand i Grænseforeningen.

Anne-Marie Fischer-Rasmussen: ”Deutschunterricht in Dänemark”. IFB Verlag Deutsche Sprache GmbH, 2017. 70 sider, 200 kr.

Tyskundervisningen er i forandring

Tilføjet 31. aug 2017 - 11:49
Del nyheden
BOGANMELDELSE: Tyskundervisningen i Danmark skal styrkes gennem reformer. Men vil forandringerne leve op til forventningerne? Det spørgsmål belyses i en aktuel bog

"De gode erfaringer fra Slesvig kan helt klart bruges rundt omkring i Europa", siger Ruairidh Tarvet, skotsk forsker med speciale i skandinaviske forhold. Han er ved at lægge sidste hånd på et ph.d.-projekt om identitet og sprog med udgangspunkt i de unge i det danske mindretal i Sydslesvig og det tyske mindretal i Sønderjylland. Foto: Flemming Jeppesen

"Tænk hvis grænselandet turde stå ved den opfattelse, at sprog og kultur læres over tid", skriver Knud-Erik Therkelsen, generalsekretær i Grænseforeningen, i sin klumme.