Andresen, Jens, født 1947, formand for Grænseforeningen

Jens Andresen er født og opvokset på slægtsgården i Kalleshave ved Agtrup i Sydslesvig. Hans forældre var gårdejer Hans Detlef og Hedvig Andresen. Familien har været dansksindet så langt tilbage nogen ved. Se Hans Detlef Andresens erindringer: Dansk bonde i tysk hjemstavn

Jens Andresen er cand.agro. og har arbejdet som økonomikonsulent sideløbende med, at han har drevet landbrug på en gård i Branderup ved Løgumkloster. Han har været politisk aktiv for partiet Venstre, bl.a. som medlem af Sønderjyllands Amtsråd i perioden 1994 til udgangen af 2006, herunder formand for Sygehusudvalget og viceamtsborgmester, medlem Regionsrådet i Region Syddanmark fra 2006 til 2009. Endvidere har han været formand for Region Sønderjylland-Schleswig og kommunalbestyrelsesmedlem i Tønder Kommune (2006-2009).

Jens Andresen blev formand for Grænseforeningen efter Mette Bock, da hun blev ny kirke- og kulturminister 28. november 2016. Jens Andresen havde indtil da været 1. næstformand for Grænseforeningen.

I dag er Jens Andresen – ud over at være formand for Grænseforeningen – formand Tønder Amts Grænseforening og formand for en række institutioner i grænselandet, herunder Kulturelt Forum i Tønder Kommune, Museet Holmen i Løgumkloster og Højskolen Østersøen i Aabenraa.

Jens Andresen er gift med sundhedsplejerske Karen Andresen og bosat i Løgumkloster.

Øvrige formænd for Grænseforeningen: Frederik Vinding KruseHjalmar UlrichH.P. HansenHolger AndersenFrederik HeickErik Haunstrup ClemmensenArne Fog PetersenEskild FriehlingH.P. ClausenViggo Witt-HansenJørn BuchBent A. KochTorben RechendorffFinn Slumstrup og Mette Bock.