Becker-Christensen, Henrik, født 1950, generalkonsul

Henrik Becker-Christensen har siden 1998 været dansk generalkonsul i Flensborg. I perioden 1976-98 var Henrik Becker-Christensen ansat ved Institut for Grænseregionsforskning i Aabenraa, og fra 1992-98 var han instituttets direktør.

Han er blevet udnævnt på baggrund af en omfangsrig, alsidig og lødig videnskabelig produktion med fokus på tre hovedværker; Skandinaviske drømme og politiske realiteter (1981), Dansk toldhistorie, bd. II (1998) og Det tyske mindretal i Nordslesvig 1920-32 bd. I-II (1990).

Henrik Becker-Christensen er især kendt for sin indsats om grænselandets problemer og historie, idet hans forskning rummer den hidtil mest indgående undersøgelse af det tyske mindretals forhold fra Genforeningen i 1920. Hans bidrag betegnes som en pionérindsats, da det er lykkedes Henrik Becker-Christensen at udtrykke noget væsentligt nyt om mindretalsproblemerne omkring den dansk-tyske grænse.

Henrik Becker-Christensen bliver fremhævet som en særdeles flittig og udpræget empirisk orienteret forsker, der har leveret grundlæggende forskningsbidrag inden for nyere dansk historieforskning.

Litteratur:
Det tyske mindretal i Nordslesvig 1920-1932. Institut for Grænseregionsforskning 1990
Henrik Becker-Christensen: Byen ved grænsen. Tønder 1920-1970. Institut for Grænseregionsforskning, 1993. 349 sider : ill.